פעילות גופנית עשויה להפחית את הסיכון לדמנציה בנשאי APO ε4 (מתוך Arch Neurol)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Archives of Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי הקפדה על אורח חיים פעיל עשויה לסייע במיוחד בהפחתת הסיכון למחלת אלצהיימר בנשאי אלל ε4 של Apolipoprotein E (APO ε4 ).

מהמחקר עולה כי במבוגרים בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין, פעילות גופנית בדרגה המומלצת לפי ה-AHA (American Heart Association) לוותה בכמות קטנה יותר של משקעי עמילואיד במוח, עם קשר בולט יותר בנשאי APO ε4, בהשוואה לאלו שאינם נשאים של האלל.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר בין פעילות גופנית ומשקעי עמילואיד במוח ב-201 גברים ונשים, עם ובלי אלל APO ε4. כל המשתתפים במחקר היו בטווח הגילאים 45-88 שנים, עם תפקוד קוגניטיבי תקין.

החוקרים בחנו דגימות נוזל שדרה מ-165 חולים, ובדיקות PET (Positron Emission Tomography) בוצעו ב-163 משתתפים.

כל המשתתפים מסרו נתונים אודות הרגלי הפעילות הגופנית שלהם במהלך עשר השנים האחרונות, וסווגו לקבוצת פעילות גופנית מעטה או רבה (30 דקות פעילות גופנית בעצימות בינונית, חמישה ימים בשבוע), כפי שמומלץ לפי הנחיות ה-AHA.

החוקרים מצאו הבדלים מובהקים סטטיסטים במשקעי עמילואיד (MCBP או Mean Cortical Binding Potential) לפי קבוצות פעילות גופנית (p<0.001) ומצב APOE (p<0.001).

בקרב משתתפים בקבוצת פעילות גופנית רבה מדדי MCBP היו נמוכים יותר, בהשוואה לקבוצת פעילות גופנית מעטה, ובנשאי APO ε4 מדדי MCBP היו גבוהים יותר, בהשוואה לאלו שאינם נשאי האלל. חשוב מכך, זוהתה אינטראקציה חדשה בין מצב APOE ובין קבוצת הפעילות הגופנית עבור מדדי MCBP (p=0.008) ממצא המשקף השפעה גדולה יותר של פעילות גופנית על מדדי MCBP בנשאי APO ε4, בהשוואה לאלו שאינם נשאים של האלל.

עוד נמצא קשר בין אורח חיים סדנטרי יותר ובין מדדי MCBP גבוהים יותר בקרב נשאי APO ε4 (p=0.013), אך לא באלו שאינם נשאים של האלל.

הממצאים תומכים ברעיון לפיו הקפדה על פעילות גופנית עשויה להביא לכך שהיקף משקעי עמילואיד במוחם של נשאי APO ε4 יהיה דומה לזה של אלו שאינם נשאים של האלל. הממצאים נותרו משמעותיים גם לאחר תקנון לגיל, מין, רמת השכלה, מדד מסת גוף ונוכחות או היסטוריה של יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב ודיכאון.

Arch Neurol. Published online January 9, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה