גישה לא-ניתוחית לטיפול בפציעות בטניות (Br J Surg)

מנתחי טראומה בוחרים יותר ויותר בגישה שמרנית, לא-ניתוחית, לטיפול בפציעות בטן על-רקע ירי או דקירה. עם זאת, יש לנקוט משנה זהירות בבחירת החולים המתאימים. החוקרים בחנו את הנושא ופרסמו את הממצאים בכתב העת British Journal of Surgery.

לדברי החוקרים, הגישות הכירורגיות לטיפול בפציעות בטן חודרות השתנו במאה האחרונה, עם מעבר לניתוח אקספלורציה בכל מקרה לגישה שמרנית סלקטיבית יותר עם טיפול לא-ניתוחי. האפשרות האחרונה זכתה לתמיכה בעשורים האחרונים כגישה בטוחה ויעילה יותר, ומחקרים תמכו במגמה זו, כאשר ב-30% מפציעות הירי לבטן קדמית ו-67% מפציעות הירי לגב ניתן לטפל שמרנית, ללא התערבות ניתוחית.

עם זאת, גם לגישה השמרנית חסרונות. לפי הספרות הרפואית כיום, גישה לא-שמרנית לטיפול בפציעות חודרות של הבטן מלווה בשיעור כישלונות של 10-20%, ומנתחים רבים עדיין מעדיפים גישה ניתוחית, במטרה להבטיח כי לא יפספסו פציעות העלולות להעלות את שיעורי התחלואה והתמותה.

במטרה להבין טוב יותר את המגמות של טיפול שמרני, לא-ניתוחי ושיעורי התמותה הנלווים, החוקרים אספו נתונים אודות קרוב ל-26,000 חולים עם פציעות בטן על-רקע דקירה או ירי.

הנתונים שנאספו בין השנים 2002-2008, כללו מידע אודות כ-12,000 משתתפים בגילאי 16 שנים ומעלה, עם פציעות ירי של הבטן, וכ-13,000 משתתפים עם פציעות דקירה של הבטן.

מהתוצאות עולה כי גישה לא-ניתוחית נבחרה ב-22.2% מפציעות הירי ו-33.9% מפציעות הדקירה, עם עליה בשיעורי מגמה זו עם הזמן (p<0.001). כל החולים האחרים עברו ניתוח לפרוטומיה. העלייה בגישה שמרנית הקבילה לירידה בשיעורי לפרוטומיה לא-תרפויטית.

החוקרים מדווחים על קשר בלתי-תלוי בין כישלון גישה שמרנית, לא-ניתוחית (שהוגדרה בנוכחות צורך בניתוח למעלה מארבע שעות לאחר הקבלה) ובין תמותה עקב פציעות ירי או דקירה (יחס סיכויים של 4.48 ויחס סיכויים של 9.83, בהתאמה).

הגורמים המנבאים המובילים לכישלון גישה לא-ניתוחית כללו את הצורך במנות דם (יחס סיכויים של 1.96) ומדד פציעה גבוה יותר.

ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות הבחירה המדויקת של חולים והשימוש בכל הטכניקות הזמינות להפחתה נוספת של שיעורי כישלונות גישת הטיפול השמרנית.

Br J Surg. Published online December 22, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה