בדיקות טרופונין בקבלה ולאחר שלוש שעות מאפשרות לקבוע אבחנה של אוטם לבבי (JAMA)

בחולים עם חשד לתסמונת כלילית חדה, ערכי טרופונין בקבלה ושלוש שעות לאחר האשפוז, המבוססים על מדידות hsTnI (Highly Sensitive Troponin I) או cTnI (Contemporary Troponin I) עשויים לסייע בשלילת אוטם לבבי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש. מהמחקר עולה עוד כי השינוי ברמות טרופונין מהקבלה ועד לאחר שלוש שעות עשוי לסייע בביסוס האבחנה של אוטם לבבי.

החוקרים סבורים כי מהמחקר עולות שתי מסקנות ברורות. הראשונה, לאחר שלוש שעות ניתן בביטחון של כמעט 100% לשלול אבחנה של אוטם לבבי, במידה והערכים אינם מעל לאחוזון 99, כאשר אין ערך מוסף לבדיקות טרופונין לאחר 6 ו-12 שעות. המסקנה השנייה הינה כי במידה וחלה עליה של 200% בערכי טרופונין לאחר שלוש שעות, בפרט בחולים עם עליה מינורית וקלה מאוד בערכי טרופונין בקבלתם, אזי הסבירות כי מדובר באוטם לבבי חריף נעה סביב 96%.

הוספת בדיקות לזיהוי ערכי טרופונין רגיש מאוד בארצות הברית הינה נושא שנוי מאוד במחלוקת בארצות הברית, בשל חשש לאבחנת-יתר של אוטמים לבביים. עם זאת, הבדיקות מהוות חלק מההנחיות האירופאיות, הקובעות בבירור כי ניתן להסתפק במרווח של שלוש שעות.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-1,800 חולים שפנו בשל כאבי חזה למחלקות לרפואה דחופה בבתי חולים בגרמניה, בין השנים 2007-2008. דגימות דם נלקחו בקבלתם, לאחר שלוש ושש שעות, במטרה לקבוע את רמות טרופונין וכן עשרה סמנים אחרים, כולל סמנים קלאסיים לנמק, דוגמת CPK, וסמנים חדשים יותר, דוגמת Copeptin ו-Heart-type Fatty-Acid-Binding Protein.

ערכי טרופונין נמדדו במבחנים רגישים מקובלים ובאמצעים רגישים מאוד. 413 חולים שוחררו בסופו של דבר עם אבחנה של אוטם לבבי חריף (22.7%).

הרגישות והערך המנבא השלילי של מבחני hsTnI היו גבוהים יותר ממבחני cTnI בקבלה; עם זאת, הערך המנבא השלילי של שתי הבדיקות עמד על 99.4% לאחר שלוש שעות. בחולים עם ערכי טרופונין מדידים בקבלתם ועליה של 250%  בערכי טרופונין לאחר שלוש שעות, הסבירות לאוטם לבבי חריף עמדה על 95.8%.

מומחים בתחום, שלא לקחו חלק במחקר, טוענים כי לאור ממצאי המחקר, ניתן להסיק כי ריכוז hsTn נמוך, שאינו-מדיד, בקבלה עשוי לשלול אוטם לבבי חד בבדיקת דם אחת. ערכי טרופונין מדידים בריכוז מתחת לאחוזון 99 מעידים כי בדיקת דם לאחר שלוש שעות הספיקה בכדי לשלול או לאשר אוטם לבבי. עליה בערכי טרופונין בבדיקה ראשונה, ללא שינוי לאחר שלוש שעות, מעידה כי ככל הנראה לא מדובר באוטם לבבי, אך דרוש מעקב נוסף, שכן החולה עדיין בסיכון מוגבר. עליה בערכי טרופונין בדגימת הדם הראשונה, עם עליה מהירה, מעידה על אוטם לבבי חריף.

השורה התחתונה הינה כי למרות שבדיקות hsTn מזהות מספר גדול יותר של אוטמים לבביים, בשלב מוקדם יותר ובבטחון רב יותר מבדיקות cTn, כאשר הערכים נמוכים גם בבדיקת hsTn, לא ניתן עדיין לשלול אנגינה לא-יציבה, לכן ניתן לשלול אוטם לבבי אך עדיין ייתכן כי החולה יזדקק לטיפול אגרסיבי. חשוב להבין כי בדיקות אלו אינן בדיקות לאוטם לבבי, הן רגישות במיוחד לנמק של שריר הלב.

JAMA 2011; 306:2684-2693

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה