חולי סוכרת בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר PCI לטיפול ב-STEMI (מתוך Am J Cardiol)

ממחקר חדש עולה כי עבור שלושה מבין ארבעה סיבוכים לאחר הכנסת תומכן לטיפול באוטם לבבי עם עליות מקטע ST (STEMI או ST-segment Elevation Myocardial Infarction), הסיכון גבוה יותר בחולי סוכרת, בהשוואה לחולים ללא סוכרת.

במהלך שלוש שנות מעקב, שיעורי תרומבוזיס של התומכן היו דומים בחולי סוכרת וחולים לא-סוכרתיים. עם זאת, בחולי סוכרת נרשמה שכיחות גבוהה יותר של התקפי לב, צורך ברה-וסקולריזציה של נגע המטרה או תמותה.

החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר Western Denmark Heart Registry אודות 3,655 חולים לאחר Primary PCI (Primary Percutaneous Coronary Intervention) עם השתלת תומכן עקב STEMI, כולל 316 חולי סוכרת.

המאגר לא כלל מידע אודות טיפולים תרופתיים שקיבלו החולים טרם אשפוזים ולאחר שחרורם, סוג ומשך הסוכרת, מאפייני הטיפול בסוכרת, או רמת איזון הסוכרת.

החוקרים מדווחים כי שכיחות תרומבוזיס של התומכן עמדה על 1.6% בחולי סוכרת ו-1.5% בלא-סוכרתיים. שיעורי תרומבוזיס חריף, תת-חריף ומאוחר היו דומים בשתי הקבוצות, וכ גם שיעורי תרומבוזיס ודאי, סביר או אפשרי.

עם זאת, בהיבטים אחרים, בחולי סוכרת התוצאות היו גרועות יותר. שיעור גבוה יותר משמעותית של חולי סוכרת פיתחו אוטם לבבי (14.1% לעומת 5.8%, יחס סיכון מתוקן של 2.56) ורה-וסקולריזציה של נגע המטרה (12.1% לעומת 8.7%, יחס סיכון מתוקן של 1.55).

שיעורי התמותה מכל-סיבה היו גבוהים כפליים בחולי סוכרת (23.7% לעומת 12.6%, יחס סיכון מתוקן של 2.03), ושיעורי התמותה הלבבית במהלך 30 הימים הראשונים לאחר PCI היו גבוהים כמעט פי שלוש (11.7% לעומת 4.2%, יחס סיכון מתוקן של 2.84).

תמותה לבבית לאחר שלוש שנים הייתה נפוצה כפליים בחולי סוכרת (15.8% לעומת 6.9%, יחס סיכון מתוקן של 2.41).  שיעורי התמותה הלא-לבבית לאחר שלוש שנים היו גבוהים יותר משמעותית בחולים עם סוכרת (7.0% לעומת 4.8%, יחס סיכון מתוקן של 1.6).

ההבדלים בשיעורי התמותה מכל-סיבה, תמותה לבבית ותמותה לא-לבבית, נעלו במהלך שני השליש האחרונים של תקופת המעקב, כאשר ייעצו לחולים להפסיק את הטיפול הכפול בנוגדי-טסיות.

החוקרים מציינים כי מחקרים אקראיים ומחקרים אחרים הוכיחו כי קיים קשר בין סוכרת ובין הפרעה בזילוח, אמבוליזציה דיסטאלית ושיעורי תמותה גבוהים יותר לאחר PCI עקב STEMI, אך הם מוסיפים כי מחקרים אקראיים לעיתים חושפים תוצאות שונות מאלו שבאוכלוסיה הכללית.

בשלב זה, Primary PCI עודנו טיפול הרה-פרפוזיה המועדף בחולי סוכרת. אך אחד היעדים העיקריים הינו לזהות גישות טיפול אחרות, המשפרות את הפרוגנוזה של החולים, כולל הגדלת הזילוח המיקרווסקולארי בשריר הלב האיסכמי.

Am J Cardiol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה