ההשפעה של טיפול כימותרפי על החומר הלבן במוח (J Clin Oncol.)

מוח גירוי חשמלי

לאחר טיפול כימותרפי חלים שינויים בחומר הלבן במוח והידרדרות בתפקוד הקוגניטיבי, כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

במסגרת המחקר התמקדו החוקרים בתלונות קוגניטיביות לפני ואחרי טיפול כימותרפי, כמו גם בדיקות להערכת התפקוד הנוירו-פסיכולוגי ותפקוד המוח, כפי שנקבע לפי בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית.

מדגם המחקר כלל 34 נשים לפני מנופאוזה (בגיל ממוצע של 42.9 שנים) עם סרטן שד בשלב מוקדם.

18 נשים קיבלו טיפול כימותרפי ו-14 נשים שלא קיבלו טיפול כימותרפי החלו בטיפול הורמונאלי בטמוקסיפן לאחר התחלת המחקר.

בתחילת המחקר, לכל המשתתפות היה תפקוד קוגניטיבי דומה. עם זאת, כאשר נבדקו לאחר ארבעה חודשים, בנשים לאחר טיפול כימותרפי תוצאות בדיקות להערכת קשב וריכוז היו גרועות יותר, וכך גם מהירות פסיכומוטורית ותפקודי זיכרון, בהשוואה למצב בתחילת המחקר (p<0.05).

כמו כן, חלה ירידה משמעותית באנאיזוטרופיה במסילות החומר הלבן באונה הפרונטאלית, פריאטלית ואוקסיפיטלית, לאחר טיפול כימותרפי, אך לא תועדו שינויים דומים בחולים שלא קיבלו טיפול כימותרפי או בקבוצת הביקורת.

מהמחקר עולה עוד כי השינויים שחלו בתפקודי הקשב והכישורים המילוליים עמדו בקורלציה עם השינויים בבדיקות ההדמיה שאירעו לאחר כימותרפיה.

החוקרים כותבים כי לעיתים רופאים מסבירים למטופליהם כי הם מדמיינים את הבעיה, אך מהמחקר הנוכחי עולה כי אכן ישנה בעיה אמיתית. לא מדובר במצב דחק בלבד, ואין זה פרי הדמיון של המטופלים, קיימים שינויים אמיתיים במוח בעקבות טיפולים כימותרפיים.

J Clin Oncol. Published online December 19, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה