מהו הטיפול הטוב ביותר בחולים עם קוארקטציה של אבי העורקים? (J Am Coll Cardiol)

בחולים עם קוארקטציה של אבי העורקים תוצאות תיקון ניתוחי או השתלת תומכנים היו עדיפות על תוצאות אנגיופלסטיה באמצעות בלון, כך עולה מתוצאות מחקר תצפיתי שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

עם זאת, במאמר מדגישים הכותבים כי מאחר והמחקר לא היה אקראי, הממצאים אינם חד-משמעיים.

החוקרים ערכו מחקר תצפיתי, מ-36 מרכזים, במטרה לערוך השוואה בין אפשרויות הטיפול השונות. במהלך שבע שנים נכללו 350 משתתפים; 217 עברו השתלת תומכנים, 61 עברו אנגיופלסטיה עם בלון ו-72 עברו ניתוח.

מדגם המחקר כלל משתתפים מכל קבוצות הגיל, מיילודים ועד קשישים. הגיל הממוצע בקבוצת הטיפול בתומכנים (17 שנים) היה גבוה יותר משמעותית מהגיל הממוצע בשתי קבוצות הטיפול האחרות (9-10 שנים).

שלוש גישות הטיפול הובילו לשיפור חד בלחץ הדם הסיסטולי ובמפל לחץ הדם בין הגפיים העליונות והתחתונות. על-בסיס מפל לחצי דם של 10 מ”מ כספית, שיעורי ההצלחה עמדו על 75% עם השתלת תומכנים, 35% עם אנגיופלסטיה ו-89% עם ניתוח.

במהלך תקופת הזמן הקצרה (עד 18 חודשים), הטיפול הניתוחי והטיפול בתומכנים נותר עדיף בהרבה על אנגיופלסטיה עם בלון, בהשגת יעד של מפל של 10 מ”מ כספית, או פחות. לאחר 18 חודשים, הגישה הניתוחית נותרה עדיפה על אנגיופלסטיה.

החוקרים כותבים כי שיעור הסיבוכים החדים עמד על 2.3% לאחר השתלת תומכנים, שיעור נמוך משמעותית מ-18.1% לאחר טיפול ניתוחי ו-9.8% לאחר אנגיופלסטיה. עם זאת, בקבוצת הטיפול בתומכנים תועד השיעור הגבוה ביותר של התערבות חוזרת מתוכננת (16.1%). לא נמצא הבדל בין הקבוצות בשיעורי התערבות לא-מתוכננת בשל חסימה חוזרת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים לאחר השתלת תומכנים שיעור הסיבוכים החדים היה נמוך משמעותית, בהשוואה לחולים לאחר טיפול ניתוחי ואנגיופלסטיה עם בלון. בטווח הזמן הקצר והבינוני, לטיפול בתומכנים ולטיפול ניתוחי נותרה עדיפות על תוצאות אנגיופלסטיה עם בלון. בקבוצת התומכנים תועדה שכיחות גבוהה יותר של התערבות חוזרת מתוכננת, ללא הבדל בין שלוש הקבוצות  בצורך בהתערבויות חוזרות בלתי-מתוכננות.

J Am Coll Cardiol 2011;58:2664-2674

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה