לקראת יום האיידס העולמי ב 1/12/11 מפרסם משרד הבריאות נתונים לפיהם קיימת עלייה מדאיגה במקרי האיידס החדשים של גברים המקיימים יחסים מין עם גברים

משרד הבריאות מציג עליה דרמטית במספר מקרי האיידס החדשים של גברים המקיימים יחסי מין עם גברים המדווחים מידי שנה. בשנת 2010 דווח למשרד הבריאות על אודות 148 גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, שהם כמחצית מכלל הגברים שדווחו בכל אותה שנה. מדובר במספר זה גבוה פי ארבעה מזה שדווח בשנת 2000, ומגמת העליה המטרידה נמשכה לאורך כל העשור.

ממחקר התנהגות שנערך על ידי ד”ר זהר מור יועץ ראש שירותי בריאות הציבור לשחפת ואיידס ממשרד הבריאות וארגון חוש”ן, בשנת 2010 עולה כי  כ- 20% מכלל 2000 גייז שהשתתפו במחקר לא השתמשו בקונדום במהלך קיום יחסי מין אנלים בחצי השנה האחרונה, ורבע מכלל הגייז השתמשו ב”סמי מועדונים” במהלך קיום יחסי המין. נתונים אלה דומים לממצאים שעלו בסקר קודם שנערך על ידי ד”ר מור בשנת 2005. מסתמן כי השיפור בהצלחת הטיפול התרופתי מוביל לירידה בתפיסת חומרת המחלה, והשימוש בסמי מועדונים ובאלכוהול משבש את כושר ההחלטה ומוביל ליחסי מין לא מוגנים. 

ד”ר זהר מור: “העלייה במספר מקרי האיידס מדאיגה, ועל כל אחד ואחת  לגלות אחריות אישית ולהשתמש באמצעי מניעה בעת קיום יחסי מין.”

משרד הבריאות בוחן מסלולים שונים למימון טיפול תרופתי לנשאי איידס חסרי מעמד אזרחי וחסרי ביטוח רפואי.

משרד הבריאות מבצע התערבויות בקהילה הגברים המקיימים יחסי מין עם גברים שתכליתם להגביר את מידת האחריות האישית של גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. ההתערבויות כוללות פרסום ייעודי באתרי אינטרנט שבשימוש הקהילה הגאה והעברת מסרים לעידוד השימוש בקונדום ולביצוע בדיקות איידס, חלוקת קונדומים ותמיכה בארגונים לא ממשלתיים העוסקים בפעילות הסברה, מניעה ובדיקות לקהילה הגאה, ולאחרונה הוקם קו טלפון ואתר אינטרנט המיועד להעברת מסרים בנוגע למין בטוח ואפשרות להעביר שאלות באופן אלקטרוני לאיש מקצוע או לשוחח עימו טלפונית.

נתוני התחלואה בעולם ובארץ

בהתאם לדיווחי ארגוני בריאות בין-לאומיים עולה כי בשנת 2010 נדבקו כ-2.7  מיליון אנשים בנגיף, ובסך הכול בסוף שנת 2010 חיו כ-34 מיליון אנשים עם הנגיף.  

בישראל התגלו משנת 1981 ועד סוף שנת 2010 6,579 מקרים חדשים של נשאי HIV וחולי איידס. מתוכם, על פי המידע שבידי משרד הבריאות, נודע על 1,330 אנשים שנפטרו או שעזבו את הארץ (1,146 ו-184, בהתאמה). נכון לסוף שנת 2010 רשומים, איפוא, 5,249 אנשים החיים עם HIV/איידס בישראל, ומוערך כי בארץ חיים כיום 7,744 איש עם הנגיף.

בשנת 2010 דווח למשרד הבריאות על 430 מקרים חדשים, ובין השנים 2006-2010 דווח על ממוצע שנתי על 382 נשאי HIV/חולי איידס חדשים. שיעור היארעות HIV/איידס בישראל בשנת 2010 הוא 55.8 מקרים חדשים למיליון אוכלוסייה. שיעור זה נמוך מהמדווח ממרבית מדינות מערב אירופה וצפון אמריקה (אך קיימים פערים גדולים בין תת אוכלוסיות בארץ).

דו”ח אפידמיולוגי עדכני על אודות HIV/איידס בארץ ומידע על המחלה ניתן למצוא באתר המחלקה לשחפת ואיידס במשרד הבריאות בקישורית: לחצו כאן

שינוי בתשתית בדיקות האיידס

מערך בדיקות האיידס בישראל עבר שינוי משמעותי שבנה האחרונה, והוחל בשימוש בערכות מדור רביעי (“קומבו”), המקצרות את “תקופת החלון” (הזמן החולף מההדבקה ועד למועד שניתן לזהות בדם את הזיהום בנגיף) לשבעה שבועות בלבד מהאירוע החשוד. כמו כן, החל מהשנה אושר לבצע בדיקות אנונימיות במרכזי האיידס, במרפאות המין של משרד הבריאות, במרפאת הוועד למלחמה באיידס והבית הפתוח בירושלים. חלק ממרכזי בדיקות אלה מבצעים גם בדיקות מהירות, המספקות תשובה תוך 20 דקות, בנוסף לבדיקות השגרתיות. תכלית הסרת המחסומים והצעת מגוון סוגי בדיקות נועדה בכדי להנגיש את הבדיקות לקהלים רחבים יותר, שקודם לכן נמנעו מלבצען. השינוי באופי הבדיקות יבוא גם לידי ביטוי בהסברה ממוקדת לעידוד בדיקות בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים.

שיפור מערך הטיפול בנשאים ובחולים

הוגדר תפקיד העו”ס במכלול מערך הטיפול באנשים החיים עם הנגיף, תוך התייחסות פסיכו סוציאלית לתמיכה הנחוצה במטופל ובמשפחתו. בנוסף, הופץ חוזר לכל מוסדות הבריאות לגבי האופן שעליהם לטפל באנשים החיים עם הנגיף, שמטרתו למנוע תיוג מיותר של המטופלים ולאפשר להם שירות רפואי ידידותי, לא שיפוטי ורגיש לצרכיהם. לבסוף, הופצו הנחיות לכל רופאי השחפת שיש לבדוק חולי שחפת לנגיף האיידס, ומקביל, לבדוק את חולי האיידס לזיהום חביוני בשחפת.

הקמת מערך הסברה לכלל האוכלוסייה

החל מהשנה, הורחב ה”קו החם” שמפעיל משרד הבריאות למענה בנושאי מניעה בשיתוף עם מרפאת לוינסקי. הקו יכלול זרוע טלפונית וזרוע אלקטרונית למתן תשובות לשאלות בתחום, אשר ייענו בזמן אמיתי ע”י איש מקצוע בכל יום בשעות הערב. בנוסף, הוקמה תשתית אינטרנטית המכילה מידע רב ומגוון על נושא מניעת איידס ומחלות מין, המוצג באופן ידידותי ונגיש. האתר נמצא בקישורית: www.safe-sex.co.il

התערבות ממוקדת למניעת איידס בבני נוער

השנה ירוענן הקמפיין המיועד לבני נוער בגילאי 15-18, ויתבסס על סקר שנעשה אשתקד בקרב מדגם מייצג של 400 בני נוער מכל הארץ. מהסקר עולה כי כחמישית מבני הנוער בקבוצת גיל זו קיימו יחסי מין מלאים, אך 30% מתוכם לא השתמשו בקונדום. עיקר ההתערבות תעשה באמצעות רשתות חברתיות מקוונות, בהתאם להרגלי השימוש של בני הנוער, כפי שעלו בסקר. ההתערבות תתמקד בחשיבות השימוש בקונדום כאמצעי לצמצום התחלואה המועברת ביחסי מין. כמו כן יעסוק הקמפיין בהתמודדות עם המבוכה הכרוכה ברכישת הקונדום ובנשיאתו. 

התערבות למניעת איידס בגברים המקיימים יחסי מין עם גברים

מגמת העלייה במספר המוחלט של גברים נשאי HIV וחולי איידס שדווחו על קיום יחסי מין עם גברים המתגלים בכל שנה נמשכה גם במהלך 2010. ביום האיידס השנה יושק קמפיין חדש לעידוד הבדיקות בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים בכדי לזהות בשלב מוקדם את אלו שנדבקו בנגיף ולהציע להם טיפול, וכן להדריכם כיצד למנוע את העברת הנגיף לשותפים המיניים.

בנוסף, המחלקה לשחפת ואיידס ממשיכה לספק אלפי קונדומים לאגודה לזכויות הפרט לצורך חלוקתם במקומות הבילוי המיועדים לגברים המקיימים יחסי מין עם גברים.

משתמשים בסמים בהזרקה תוכנית להחלפת מזרקים בישראל

השימוש בסמים בהזרקה מהווה גורם סיכון משמעותי להדבקה בנגיפים המועברים באמצעות דם כגון HIV כמו גם דלקות כבד נגיפיות מסוג B ו-C. הדפוסים ההתנהגותיים הקשורים למשתמשים בסמים בהזרקה כוללים שימוש משותף במחטים ובציוד הזרקה נלווה, וקיום יחסי מין בלתי מוגנים. בין השנים 1981-2009 היה שיעור משתמשי הסמים בהזרקה 18% מכלל מקרי ה- HIV/איידס שדווחו. פרוייקט החלפת המזרקים למשתמשים בסמים בהזרקה נמשך זו השנה החמישית. הפרוייקט הכולל חמישה מרכזי חלוקה בכל הארץ, המופעלים בשיתוף עם ארגונים נוספים (הרשות למלחמה בסמים, המחלקה להתמכרויות במשרד הבריאות והוועד למלחמה באיידס). במרכזים אלה מחולפים בכל שנה אלפי מזרקים ומחטים ומחולקים קונדומים. השנה נערכו מספר מפגשים עם גורמי טיפול וגופי תמיכה פסיכו-סוציאליים על מנת לשפר ולייעל את הטיפול במשתמשים בסמים בהזרקה, ולמנוע אגב כך אלפי את העברת הנגיף לשותפים להזרקה או ליחסי המין.

המלצות לגבי התייחסות לילדים נשאי הנגיף

השנה התגבשה קבוצת עבודה רב מקצועית של נציגים ממרכזי האיידס ומהמחלקה לשחפת ואיידס במשרד הבריאות בכדי לבחון את ההתייחסות הרפואית אל הילדים ואל משפחותיהם, המורכבות המשפחתית והאתגרים החברתיים של הילדים ובני הנוער החיים עם הנגיף ושל משפחותיהם. הקבוצה תגבש המלצות לגבי המועד והאופן בו כדאי לבשר לילד על הזיהום, האפשרויות לחזק את התמיכה והדרכים לסייע בפתרונות חברתיים ומשפחתיים לאותם ילדים ובני נוער.

בנוסף, נמשך גם השנה הסיוע לילדים נשאים מהעדה האתיופית לקבל טיפולי שיניים במימון המחלקה לשחפת ואיידס.

עולים ממדינות אנדמיות

משנות ה-90 מופעלות תכניות התערבות בקהילה האתיופית המופעלת על-ידי המחלקה לקידום בריאות בכדי לבלום את העלייה במספר ההידבקויות בתוך הקהילה בישראל:

תכנית לאוכלוסיית הנשאים והחולים – מתאמות המלוות את החולים והנשאים ומגשרות בין החולה לבין הצוות המטפל, מרפאת האיידס ומוסדות סיוע נוספים.

מניעת הפצת הנגיף לאוכלוסייה הבריאה –  מתקיימות סדנאות הסברה במרכזי קליטה, בדיור קבע, וכן לנוער ולחיילים לקראת שחרור. בסדנאות אלה ובפעילויות נוספות דוגמת ערבים באתרי בילוי פופולאריים, ימי בריאות אזוריים לאוכלוסייה ובכנסים אזוריים חולקו אלפי קונדומים. בנוסף, התקיימו פעילויות לאנשי מקצוע יוצאי אתיופיה בנושאי בריאות כולל מניעת איידס, וכן גם אומצה קבוצת כדורגל של יוצאי אתיופיה ששחקניה מחלקים קונדומים ומעבירים מסרים שעוסקים במניעת איידס. השנה שודרה סדרת דרמה בת שמונה פרקים שהופקה ע”י משרד הבריאות ושהתמקדה בנושא מניעת האיידס בערוץ האתיופי, כמו גם קליפים ששודרו בתוכניות טלביזיה.

נמסר על ידי משרד הבריאות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה