טיפול ב-Degarelix אינו מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם (J Urol)

ממחקר חדש עולה כי הטיפול באנטגוניסט ל-GnRH (Gonadotropin-Releasing Hormone), Degarelix (פירמגון), אינו מעלה את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים חדשים בגברים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק מהתרופות לטיפול ADT (Androgen Deprivation Therapy), דוגמת אגוניסטים ל-GnRH, נקשרו עם סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם במחקרים שונים. עם זאת, בניגוד לאגוניסטים,אנטגוניסטים ל-GnRH מביאים לדיכוי מהיר וממושך של ייצור טסטוסטרון בגונדות, בדומה לכריתת אשכים.

מדגם המחקר הנוכחי כלל 1,704 גברים (בגיל ממוצע של 72.7 שנים); שליש אובחנו עם סרטן ערמונית מקומי, 29% עם סרטן ערמונית מתקדם-מקומית, 21% אובחנו עם מחלה גרורתית ו-17% עם סרטן ערמונית שאינו-מסווג.

המשתתפים במחקר טופלו ב- Degarelix במשך חודש (20-240 מ”ג) או שלושה חודשים (240-480 מ”ג), במשך ממוצע של 22 חודשים.

החוקרים ערכו השוואה של אירועים קרדיווסקולאריים, כולל מחלת לב איסכמית, מחלה צרברווסקולארית, אירוע תרומבוטי/אמבולי עורקי וצליעה לסירוגין, להערכת הבדלים בין השנה שלפני תחילת המחקר והשנה הראשונה לטיפול באנטגוניסט ל-GnRH.

בסה”כ, תועדו 92 אירועים קרדיווסקולאריים חדשים בשנה שלפני המחקר, ו-168 במהלך השנה הראשונה לטיפול ב- Degarelix. לא נמצא הבדל בשיעור האירועים לפני ובמהלך הטיפול בכלל אוכלוסיית המחקר (5.5 לעומת 6.1 אירועים ל-100 שנות-מטופל, p=0.45).

בגברים ללא מחלה קרדיווסקולארית ידועה בתחילת המחקר, נרשמה מגמה לפיה מספר האירועים עם Degarelix היה נמוך יותר בהשוואה למצב בשנה הקודמת, אך ללא הבדל מובהק סטטיסטית (5.6 לעומת 4.3 אירועים ל-100 שנות-מטופל, p=0.11). עם זאת, בגברים עם מחלה קרדיווסקולארית בתחילת המחקר נרשם שיעור אירועים גבוה משמעותית עם התחלת הטיפול התרופתי (5.3 לעומת 10.5 אירועים ל-100 שנות-מטופל, p=0.0013).

לא נמצא קשר בין מינון הטיפול ומשטר הטיפול ובין האירועים הקרדיווסקולאריים.

שיעור האירועים הקרדיווסקולאריים נטה להיות נמוך יותר שנה לאחר התחלת הטיפול, ולכן, נראה כי אין עליה ממושכת או מצטברת בסיכון למחלות לב וכלי דם. בנוסף, העובדה שהסיכון עלה בגברים עם מחלות לב וכלי דם, אך ירד באלו ללא מחלה קרדיווסקולארית, אינה תומכת במקרה של תופעת לוואי עקבית, על-רקע הטיפול. לאור זאת, החוקרים סבורים כי אין קשר סיבתי בין Degarelix ובין אירועים קרדיווסקולאריים.

J Urol, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה