סמן ביולוגי לאירוע איסכמי חולף? (Neurology)

בחולים עם אירוע איסכמי חולף (TIA או Transient Ischemic attack) דפוס הביטוי הגנטי שונה מזה של ביקורות א-תסמיניות עם גורמי סיכון למחלות כלי דם, כך מדווחים חוקרים בעקבות מחקר חדש, שתוצאותיו פורסמו במהדורת 8 בנובמבר של כתב העת Neurology.

החוקרים מסבירים כי גנים אלו קשורים בדלקת סיסטמית והפעלת מסלולי הקרישה, ממצא התומך בקשר הביולוגי האפשרי עם אירוע איסכמי חולף. עדיין לא ברור אם גנים אלו מהווים אתרי מטרה לטיפולים מכוונים או סמנים ביולוגיים ל-TIA.

לדברי החוקרים, פרופיל ביטוי הגנים על-סמך בדיקת דם, עשוי לסייע בהבחנה בין חולים עם שבץ איסכמי ובין נבדקים בריאים. לא ידוע אם פרופילים דומים קיימים בחולים עם אירוע איסכמי חולף. במטרה לבחון את הנושא, החוקרים התבססו על טכנולוגית שבבי דנ”א (Microarray) להערכת ביטוי RNA ב-26 משתתפים עם אירוע איסכמי חולף ו-26 ביקורות עם גורמי סיכון למחלות כלי דם, דוגמת יתר לחץ דם, סוכרת והיפרליפידמיה, אך ללא מחלה קרדיווסקולארית תסמינית.

הם זיהו 449 גנים עם ביטוי שונה בדם של חולים עם TIA, בהשוואה לביקורות. לאחר ניתוח הנתונים זוהו 34 גנים שהבחינו בין TIA ובין ביקורות, עם רגישות וסגוליות של 100%. ניתוח נוסף של הנתונים הדגים שני דפוסי ביטוי גנים, שסיווגו את קבוצת החולים עם TIA לשתי קבוצות.

החוקרים מציינים כי בשלושה חולים הייתה עדות לאוטם בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית (MRI), וחולה נוסף פיתח שבץ בהמשך בתוך תשעים ימים מאירוע TIA, והם קובצו יחד לאחת משתי הקבוצות הללו. מכאן עולה האפשרות כי דפוס ביטוי גנים אלו עשוי לסייע בזיהוי חולים בסיכון גבוה לאחר TIA.

לא ברור אם דפוסי הפרופיל הגנטי היו שונים עוד טרם האירוע האיסכמי החולף, או אם מדובר היה בתוצאה של האירוע. עם זאת, כאשר החוקרים השוו את ביטוי הגנים בבדיקות דם שנלקחו בתוך 24 שעות מהאירוע לביטוי הגנים בבדיקות שנלקחו 24-72 שעות לאחר האירוע, הם מצאו דמיון של למעלה מ-90% בביטוי הגנים.

למרות שדרושים מחקרים נוספים ולאורך זמן, מהממצאים עולה כי ישנו מצב דלקתי כרוני ב-TIA, התורם להתפתחות מחלה צרברווסקולארית תסמינית. חלק מהגנים הקשורים ב-TIA מעורבים בהמוסטאזיס ראשוני ומשני.

Neurology. 2011;77:1716-1724

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה