צריכת שמן זית, חומצה אולאית בפלזמה והיארעות אוטם מוחי/ דר’ רויטל גנדלמן מרטון

רקע

ניתן להפחית את הסיכון לאוטם מוחי על ידי שיפור גורמים הקשורים לאורח החיים, כולל תזונה, בעיקר על ידי הגדלת הצריכה של פרות וירקות והפחתת צריכת הנתרן. הקפדה על דיאטה ים-תיכונית קשורה לסיכון נמוך יותר לתמותה ממחלות קרדיווסקולריות ולהפחתה של גורמי סיכון עיקריים קרדיווסקולריים. צריכה גבוהה של שמן זית היא אחד מהמאפיינים הקבועים של הדיאטה הים-תיכונית וכנראה אחראית לרוב תכונותיה המגנות מבחינה קרדיווסקולרית. שמן זית מכיל 80% שומנים חד-לא-רוויים בצורת חומצה אולאית, 20% שומנים פולי-לא-רוויים ומספר תרכובות נוגדות חמצון. נמצא קשר בין צריכה גבוהה יותר של שמן זית לירידה בסיכון לאוטם לבבי, לתמותה לאחר אוטם לבבי ולעובי קטן יותר של האינטימה-מדיה הקרוטידית.

בעבודה זו נבדק האם צריכה גבוהה יותר של שמן זית ורמה גבוהה של חומצה אולאית בדם כסמן ביולוגי בלתי ישר של צריכת שמן זית קשורים עם היארעות נמוכה יותר של אוטם מוחי במבוגרים מעל גיל 65.

שיטות

נבדק הקשר בין צריכת שמן זית (מדגם עיקרי- 7,625) או חומצה אולאית בפלזמה (מדגם משני- 1,245) לבין היארעות אוטם מוחי (משך מעקב ממוצע 5.25 שנים) בקרב משתתפים במחקר ה- Three City (3C) ללא היסטוריה של אוטם מוחי בנקודת ההתחלה.

תוצאות

במדגם העיקרי אירעו 148 מקרי אוטם מוחי. לאחר התאמה למשתנים סוציו-דמוגרפיים ותזונתיים, פעילות גופנית, BMI, וגורמי סיכון לאוטם מוחי, נצפתה היארעות נמוכה יותר של אוטם מוחי עם צריכה גבוהה יותר של שמן זית. בהשוואה למשתתפים שאף פעם לא השתמשו בשמן זית, למשתתפים עם שימוש אינטנסיבי היה סיכון נמוך יותר ב- 41% לאוטם מוחי. במדגם המשני אירעו 27 מקרי אוטם מוחי. לאחר התאמה מלאה, רמה גבוהה יותר של חומצה אולאית בפלזמה היתה קשורה עם סיכון נמוך יותר לאוטם מוחי. בהשוואה למשתתפים בשלישון הראשון, נצפתה ירידה של 73% בסיכון לאוטם מוחי בקרב משתתפים בשליש השלישי של רמת חומצה אולאית בפלזמה.

מסקנות

על פי תוצאות אלה ניתן לשער כי לצריכה גבוהה של שמן זית יש תפקיד מגן מבחינת הסיכון לאוטם מוחי בקרב מבוגרים מעל גיל 65.


Samieri C, Féart C, Proust-Lima C, et al. Olive oil consumption, plasma oleic acid, and stroke incidence. Neurology 2011;77:418-425.


הצעות לקריאה נוספת:

Dauchet L, Amouyel P, Dallongeville J. Fruit and vegetable consumption and risk of stroke: a meta-analysis of cohort studies. Neurology 2005;65:1193-1197.

Galimanis A, Mono ML, Arnold M, et al. Lifestyle and stroke risk: a review. Curr Opin Neurol 2009;22:60-68.

Estruch R, Martinez-Gonzalez MA, Corella D, et al. Effects of a Mediterranean-style diet on cardiovascular risk factors: a randomized trial. Ann Intern Med 2006;145:1-11.

Fuentes F, Lopez-Miranda J, Sanchez E, et al. Mediterranean and low-fat diets improve endothelial function in hypercholesterolemic men. Ann Intern Med 2001;134:1115-1119.

Esposito K, Marfella R, Ciotola M, et al. Effect of a Mediterranean-style diet o endothelial dysfunction and markers of vascular inflammation in the metabolic syndrome: a randomized trial. JAMA 2004;292:1440-1446.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה