הערכת התועלת של Propranolol בטיפול בהמנגיומות של הילדות (Pediatrics)

ממחקר חדש עולה כי טיפול פומי ב-Propranolol Hydrochloride (דרלין)  במינון 2 מ”ג לק”ג ליום הינו טיפול יעיל כנגד המנגיומות של הילדות (Infantile Hemangioma ) בתינוקות מתחת לגיל שישה חודשים ומעל גיל חמש שנים. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Pediatrics .

מדגם המחקר כלל 40 ילדים בגילאי תשעה שבועות עד חמש שנים, עם המנגיומות של הילדות באזור הפנים או באתרים אחרים בהם עלולים לגרום לעיוות המראה. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב- Propranolol   או תמיסת פלסבו במינון 2 מ”ג לק”ג ליום, שניתנו בשלוש מנות יומיות למשך תקופה של שישה חודשים. תחילה בוצעו בדיקות אק”ג, אקו-לב ובדיקות מעבדה. בכל ביקור נערך ניטר אחר קצב הלב, לחץ הדם ורמות הסוכר בדם.

ילדים מתחת לגיל שישה חודשים אושפזו לשם ניטור לאחר המנה הראשונה בשבועות 1 ו-2. היעילות נקבעה על-סמך מדידות נפח בשבועות 0, 4, 8, 12, 16, 20 ו-24, כאשר חוקר נוסף דירג צילומים שנערכו בשבועות 0, 12 ו-24.

בקבוצת המטופלים ב- Propranolol נרשמה עצירה בגדילה של המנגיומות של הילדות עד שבוע 4. החוקרים תיעדו הבדלים מובהקים סטטיסטית בשינוי נפח ההמנגיומות, כאשר ההבדל הגדול ביותר תועד לאחר 12 שבועות. בקבוצת המטופלים ב- Propranolol נרשמה ירידה משמעותית באדמומיות ובהרמה של הנגעים בלאחר 12 ו-24 שבועות (p=0.01 ו-p=0.001 , בהתאמה).  לא תועדו מקרים של היפוגליקמיה משמעותית, תת לחץ דם, או ברדיקרדיה.

ילד אחד פרש מהמחקר בשל זיהום בדרכי הנשימה העליונות. תופעות לוואי אחרות כללו ברונכיוליטיס, גסטרואנטריטיס, זיהום בחיידק סטרפטוקוק, גפיים קרות, עששת בשיניים והפרעות שינה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי Propranolol הניתן כטיפול פומי במינון 2 מ”ג לק”ג ליום הביא להפחתה בנפח, בצבע והרמה של המנגיומות פוקאליות וסגמנטליות בתינוקות מתחת לגיל חצי שנה ובילדים מעל גיל חמש שנים.

Pediatrics Vol. 128 No. 2 August 1, 2011 pp. e259 -e266

הערות עורך מדור נאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

נראה כי הטיפול בפרופרנולול בהמנגיומות הולך ותופס תאוצה. ישנם רבים המטפלים בהמנגיומות הנמצאות באיזורים אסטרטגיים, אולם מה לגבי כאלה שהינן פגם קוסמטי בלבד? כמו כן ע”מ לגלות תופעות לואי המופיעות בשכיחות של אחוזים בודדים יש צורך בקבוצת מחקר הרבה יותר רחבה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה