אספירין עשוי להגן מפני קרע מפרצת תוך-גולגולתית (Stroke)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Stroke מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי טיפול קבוע באספירין עשוי להפחית את הסיכון לקרע מפרצת תוך-גולגולתית.

בקבוצה של חולים עם מפרצת לא-קרועה שהיו במעקב במשך עד חמש שנים, בקרב אלו שטופלו באספירין בתדירות של לפחות שלוש פעמים בשבוע, הסבירות לדימום תת-עכבישי על-רקע קרע מפרצת היה נמוך יותר בהשוואה לחולים שלא נטלו אספירין.

מחקרים שפורסמו לאחרונה בנושא מפרצת תוך-גולגולתית חיזקו את התפיסה לפיה דלקת כרונית משחקת תפקיד משמעותי בהתפתחות מפרצת, וייתכן ומעלה את הנטייה לקרע מפרצת תוך-גולגולתית.

מדגם המחקר כלל קרוב ל-1,700 משתתפים ממחקר ISUIA (International Study for Unruptured Intracranial Aneurysms). מבין אלו, 54 אובחנו עם דימום תת-עכבישי מוכח על-רקע מפרצת במהלך חמש שנות מעקב. לכל אחד מהמשתתפים בקבוצת המקרים התאימו החוקרים ארבע ביקורות, לפי אתר המחקר וגודל המפרצת (213 ביקורות בסה”כ).

מניתוח רב-משתנים עולה כי בקרב חולים שנטלו אספירין לפחות שלוש פעמים בשבוע, הסיכון לדימומים היה נמוך יותר משמעותית (יחס סיכויים מתוקן של 0.27, p=0.03) בהשוואה לאלו שלא נטלו אספירין.

להערכת החוקרים, למרות מגבלות המחקר, הממצאים הנוכחיים מספקים עדות אפידמיולוגית לקשר בין תדירות נטילת אספירין ובין היארעות מופחתת של דימום תת-עכבישי על-רקע מפרצת ודורשים מחקרים נוספים בנושא.

Stroke. 2011;42:3156-3162

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה