גורמי סיכון לשבץ מוחי מנבאים החמרה קוגניטיבית (Neurology)

עדויות חדשות קושרות בין גורמי סיכון לשבץ מוחי ובין התדרדרות בתפקוד הקוגניטיבי. ממצאי המחקר שנערך מטעם ה-NIH (National Institutes of Health) ופורסמה במהדורת 8 בנובמבר של כתב העת Neurology, מעידים כי גורמי סיכון לשבץ מוחי, דוגמת יתר לחץ דם וסוכרת, מעלים את הסיכון לליקוי קוגניטיבי גם באלו שמעולם לא פיתחו שבץ מוחי.

הממצאים מבוססים על מחקר REGARDS (Reasons for Geographic and Racial Differences in Stroke). החוקרים עקבו אחר למעלה מ-23,700 משתתפים בגיל ממוצע של 64 שנים. המשתתפים לא סבלו בעבר מאירוע מוחי או מהפרעה בתפקוד הקוגניטיבי.

החוקרים התבססו על מדד Framingham Stroke Risk Profile להערכת הגיל, לחץ דם, רמת השכלה, היסטוריה של מחלות לב, עישון, סוכרת, היפרטרופיה של חדר שמאל ופרפור פרוזדורים.

לאחר ממוצע של ארבע שנות מעקב, 1907 משתתפים אובחנו עם התדרדרות קוגניטיבית. החוקרים מצאו כי באלו עם מדד Stroke Risk Profile גבוה יותר, הסיכוי להופעת ליקוי קוגניטיבי היה גבוה יותר. לדבריהם, נראה כי המדד שנועד במקור לנבא שבץ מוחי, מסייע גם בהערכת הסיכון להפרעות קוגניטיביות.

15% מהחולים עם המדד הגבוה ביותר (מעל 11.99 נקודות) פיתחו הפרעות קוגניטיבית,זאת בהשוואה ל-3% מאלו עם המדדים הנמוכים ביותר (מתחת ל-3.4 נקודות).

גיל והיפרטרופיה של חדר שמאל היו המרכיבים היחידים שניבאו באופן בלתי-תלוי התדרדרות קוגניטיבית.

מאחר שהיפרטרופיה של חדר שמאל עשויה לנבוע מיתר לחץ דם, החוקרים ערכו ניתוח נפרד שלא כלל חולים אלו. בקבוצה קטנה זו, נמצא כי יתר לחץ דם הינו גורם מנבא בלתי-תלוי להתדרדרות קוגניטיבית: כל עליה של 10 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי לוותה בעליה של 4% בסיכון.

החוקרים כותבים כי התוצאות מדגישות את חשיבות התערבות מוקדמת לטיפול ביתר לחץ דם ושמירה על התפקוד הקוגניטיבי לפני שבץ מוחי או אירוע מוחי אחר.

Neurology. 2011;77:1729-1736

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה