דיאטה ופעילות גופנית מקלות על כאב על-רקע אוסטיאוארתריטיס (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Rheumatology)

שילוב דיאטה אינטנסיבית ופעילות גופנית עשוי להקל משמעותית על הכאב במבוגרים הסובלים מאוסטיאוארתריטיס של הברכיים, ולהביא לשיפור בתפקוד ובמהירות ההליכה, כך עולה ממחקר חדש שהוצג בכנס השנתי מטעם ה-American College of Rheumatology.

מחקר IDEA (Intensive Diet and Exercise for Arthritis) נועד להעריך את ההשפעה של ירידה אינטנסיבית במשקל הגוף, עם או בלי פעילות גופנית, על התקדמות המחלה.

מדגם המחקר כלל 454 מבוגרים בעלי עודף-משקל והשמנת-יתר (72% נשים), עם ממוצע מדד מסת גוף של 33.6 ק”ג למ”ר וגיל ממוצע של 65.6 שנים. המשתתפים חולקו באקראי לאחת משלוש קבוצות: דיאטה אינטנסיבית במטרה להביא לירידה של 10% במשקל הגוף ומעלה; פעילות גופנית מתונה בלבד; או שילוב תזונה ופעילות גופנית. במהלך ששת החודשים הראשונים המשתתפים נפגשו כל שבוע, ולאחר מכן, אחת לשבועיים. 88% מהמשתתפים השלימו את 18 חודשי המחקר.

בתום המחקר, בקרב משתתפים בקבוצת התערבות תזונתית בלבד נרשמה ירידה ממוצעת של 9.5% במשקל הגוף, בקרב אלו בקבוצת הפעילות הגופנית נרשמה ירידה של 2.2%. עם זאת, בקבוצת ההתערבות המשולבת נרשמה ירידה של 11.4%, בממוצע. אף אחד מהמשתתפים לא שב לערכים בתחילת המחקר, גם לא לאחר 18 חודשים.

למרות שבכל הקבוצות מדדי הכאב היו נמוכים יותר לאחר שישה חודשים, ההבדל בין הקבוצות לא היה מובהק סטטיסטית. עם זאת, לאחר 18 חודשים, בקבוצת ההתערבות המשולבת נרשמה ירידה של 51% בכאב, זאת בהשוואה לירידה של 27% ו-28%, עם דיאטה או פעילות גופנית, בהתאמה. לאחר 18 חודשים, 40% מהמשתתפים בקבוצת ההתערבות המשולבת דירגו את רמת הכאב כ-0 או 1, בהשוואה ל-20% מהמשתתפים בקבוצת פעילות גופנית בלבד או דיאטה אינטנסיבית בלבד.

בנוסף, בקבוצת ההתערבות המשולבת נרשם שיפור של 47% במצב התפקודי, בהשוואה לשיפור של 30% בקבוצת ההתערבות התזונתית בלבד ושיפור של 26% עם פעילות גופנית בלבד. עם התערבות משולבת נרשם גם שיפור של 12% במהירות ההליכה, בהשוואה ל-10% ו-6% בלבד עם דיאטה בלבד או פעילות גופנית בלבד, בהתאמה.

המסר העולה מהמחקר הוא כי על רופאים להסביר למטופליהם כי הם צפויים לשיפור ניכר בכל הנוגע לכאב ולתפקוד, בתוך שישה חודשים. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים בנושא.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Rheumatology

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

אתם מוזמנים להצטרף לבית הספר לאוסטיאוארתריטיס

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה