שולי החתך הניתוחי הנדרשים במקרים של מלנומה עורית בעובי מעל 2 מילימטרים (The Lancet)

במאמר חדש שפורסם בכתב בעת Lancet מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה שולי כריתה של שני סנטימטרים מספקים ובטוחים בחולים עם מלנומה עורית בעובי של מעל שני מילימטרים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת בנוגע לשולי הניתוח האופטימאליים בחולים עם מלנומה עורית בשלב IIA-C בעובי של מעל שני מילימטרים. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון אם ישנם הבדלים בשיעורי ההישרדות לאחר WLE (Wide Local Excision) עם שוליים של שני סנטימטרים, בהשוואה לשוליים של ארבעה סנטימטרים.

המחקר האקראי-מבוקר נערך בתשעה מרכזים באירופה ובמסגרתו חולים עם מלנומה עורית בעובי של מעל 2 מילימטרים, בשלב קליני של IIA-C, חולקו לשולי כריתה ניתוחית של שני סנטימטרים או ארבעה סנטימטרים. החולים חולקו ביחס 1:1 לאחת משתי הקבוצות וחולקו לפי אזור גיאוגרפי.

ההקצאה האקראית בוצעה באמצעות מעטפה חתומה או באמצעות מחשב שיצר רשימות סגורות. התוצא העיקרי היה שיעורי ההישרדות הכוללים.

מדגם המחקר כלל 936 חולים, בתקופה שבין 22 בינואר, 1992 ועד 19 במאי, 2004; 465 חולקו באקראי לקבוצת שולי כריתה של שני סנטימטרים ו-471 לקבוצת טיפול עם שולי כריתה של ארבעה סנטימטרים. חולה אחד בכל קבוצה אבד במהלך תקופת המעקב, אך נכלל בניתוח הנתונים.

לאחר חציון מעקב של 6.7 שנים, 181 חולים בקבוצת שולי כריתה של שני סנטימטרים ו-177 חולים בקבוצת שולי כריתה של ארבעה סנטימטרים הלכו לעולמם (יחס סיכון של 1.05, p=0.64). שיעורי ההישרדות לאחר חמש שנים עמדו על 65% ו-65%, בהתאמה (p=0.69).

החוקרים מסכמים וכותבים כי אין הבדל בשיעורי ההישרדות של חולים עם מלנומה עורית בהם הטיפול כלל שולי כריתה של שני סנטימטרים או ארבעה סנטימטרים. הם מצאו כי עם שולי ניתוח של שני סנטימטרים ניתן לסגור את העור ללא צורך בשתל עור או מתלה. הם מציינים כי שיעורי הסיבוכים לרוב גבוהים יותר בחולים עם שתל עור, בהשוואה לאלו בהם בוצעה תפירה ראשונית.

The Lancet, Volume 378, Issue 9803, Pages 1635 1642

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה