בעיות פסיכולוגיות נפוצות בתחילת הטיפול בילדים עם מחלות ממאירות (Cancer Nurs)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי ילדים הסובלים ממחלות ממאירות נוטים לפתח הפרעות פסיכולוגיות במהלך התקופה הראשונית של הטיפול כנגד הממאירות, במהלכה ניתן טיפול אינטנסיבי. התקדמות ההפרעות תלויה בעיקר בגיל החולים ובסוג הממאירות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העלייה בשיעורי ההישרדות של ילדים עם מחלות ממאירות הודות לטיפולים טובים יותר הובילה לשאלות בנוגע לנטל הפסיכולוגי המוטל על הילדים הצעירים.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את התפתחות הפרעות פסיכולוגיות בילדים עם מחלות ממאירות, בתחילת הטיפול,  במהלך ששת החודשים הראשונים לטיפול אינטנסיבי.

המחקר הפרוספקטיבי נערך באחת מהמחלקות האונקולוגיות לילדים הגדולה ביותר ביוון. מדגם המחקר כלל 132 ילדים עם מחלות ממאירות, שטופלו במהלך תקופה של 30 חודשים ו-100 ילדים ללא ממאירויות, ששימשו כקבוצת ביקורת. החוקרים אספו נתונים ומידע מההורים והמורים של הילדים. בקבוצת המקרים, הנתונים נאספו מההורים לאחר חודש, שלושה חודשים ושישה חודשים מעת האבחנה, ומהמורים נאסף מידע שלושה חודשים לאחר האבחנה. בקבוצת הביקורת, ההורים והמורים מילאו את השאלונים פעם אחת.

מהתוצאות עולה כי מבחינת תשובות ההורים, לאחר חודש, חודשיים ושלושה חודשים, קיים הבדל מובהק סטטיסטית בין  שתי הקבוצות (P<0.001). ההבדל במדדים בקבוצת החולים והביקורות לאחר שלושה חודשים היה גם הם מובהק סטטיסטית, הן לפי תשובות ההורים (p<0.00001) והן לפי תשובות המורים (p<0.001). בילדים עם לויקמיה נרשמה ירידה גדולה יותר במדדים במהלך הטיפול (P=0.009) בהשוואה לאחרים. רק לגיל הייתה השפעה שולית על התוצאות לאחר חודש אחד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי על-פי דיווחי ההורים, ילדים המטופלים כנגד מחלות ממאירות סובלים מבעיות פסיכולוגיות במהלך תקופת הטיפול האינטנסיבי. התפתחות והתקדמות הפרעות אלה תלויים בגיל ובסוג הממאירות.

Cancer Nurs. 2011;34(4):269-276

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה