גורמים המנבאים תגובה טובה להזרקת סטרואידים לעמוד שדרה מותני (Pain Med.)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pain Medicine עולה כי חומרת הלחץ העצבי על-סמך בדיקות הדמיה מנבאת תגובה טובה של חולים עם כאב רדיקולארי על-רקע פריצת דיסק לטיפול בהזרקת סטרואידים לעמוד השדרה המותני.

הזרקת סטרואידים לחלל האפידוראלי בעמוד השדרה המותני (Transforaminal Epidural Injection of Steroids, ובקצרה TF-ESI) הינה חלופה נפוצה לטיפול בחולים עם כאב רדיקולארי על-רקע פריצת דיסק. עם זאת, עד כה לא זוהו גורמים המנבאים תגובה טובה לטיפול (ירידה של למעלה מ-50% בחומרת הכאב מעבר לחודש הראשון לטיפול).

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לזהות גורמים המנבאים תגובה טובה להזרקת סטרואידים לעמוד-שדרה מותני.

מדגם המחקר כלל 71 משתתפים לאחר הזרקת סטרואידים לחלל האפידוראלי בעמוד השדרה המותני, כטיפול בשל כאב על-רקע פריצת דיסק. החוקרים בחנו את ממצאי בדיקות ההדמיה בתהודה מגנטית (MRI) ומצאו קשר הפוך בין חומרת הלחץ על העצב ובין התגובה לטיפול בהזרקת סטרואידים לעמוד-שדרה מותני.

תוצאות חיוביות לטיפול בהזרקת סטרואידים לעמוד-שדרה מותני נצפו ב-75% מהחולים עם לחץ עצבי בדרגה-קלה ורק ב-26% מהחולים בהם זוהה לחץ עצבי בדרגה חמורה. לא נמצא קשר עם גורמים דוגמת מיקום, מורפולוגיה, או היקף פריצת הדיסק. מאפיינים קליניים, דוגמת משך התסמינים, הפרעות תחושתיות ונוכחות שינויים נוירולוגיים, לא ניבאו תגובה חיובית לטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי בחולים עם כאב רדיקולארי על-רקע פריצת דיסק, נוכחות לחץ עצבי בדרגה קלה לפי בדיקת MRI מנבא שיעורי הצלחה גבוהים יותר לטיפול בהזרקת סטרואידים לעמוד השדרה המותני, בעוד שלחץ עצבי בדרגה חמורה מעיד על סיכויי הצלחה נמוכים יותר.

Pain Med. 2011;12:871-879

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה