ההשפעה של עישון נרגילה על התפקוד הריאתי (CHEST)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Chest עולה כי עישון נרגילה משפיעה לרעה על התפקוד הריאתי ועשוי להוביל לנזקים דומים לעישון סיגריות, כולל התפתחות מחלת ריאות חסימתית-כרונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שעישון נרגילה נפוץ מאוד במדינות רבות במזרח התיכון, המנהג זוכה לפופולאריות הולכת וגדלה בתרבות המערבית. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לערוך סקירה סיסטמית של השפעות עישון נרגילה על התפקוד הריאתי. יעדים משניים של המחקר כללו השוואת ההשפעות של נרגילה ועישון סיגריות על התפקוד הריאתי.

החוקרים ערכו סקירה סיסטמית ושתי מטה-אנליזות נפרדות להשוואת נבדקים המעשנים נרגילה עם אלו שאינם מעשנים, והשוואה בין מעשני נרגילה ומעשני סיגריות. ההשוואה התמקדה בשלושה מדדי תפקודי ריאתי (FEV1, FVC ויחס FEV1/FVC).

שישה מחקרי חתך ענו על הקריטריונים לסקירה. בהשוואה לאלו שלא עישנו כלל, בקרב מעשני נרגילה נרשמה ירידה מובהקת סטטיסטית במדדי FEV1 (SMD = -0.43,  מקביל לירידה של 4.04% בערכי FVC%), נטיה לערכי FVC נמוכים יותר (SMD = -0.15, מקביל לירידה של 1.38% ב-FVC%) וערכי FEV1/FVC נמוכים יותר (SMD = -0.46, מקביל לירידה של 3.08% ביחס FEV1/FVC). בהשוואת עישון נרגילה עם עישון סיגריות לא זיהו החוקרים הבדל מובהק סטטיסטית בין FEV1, FVC ויחס FEV1/FVC.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי לעישון נרגילה השפעות שליליות על התפקוד הריאתי, והדבר עשוי להזיק לאדם כמו עישון סיגריות. לפיכך, עישון נרגילה הינו גורם אפשרי להתפתחות מחלת ריאות חסימתית כרונית.

CHEST. 2011;139(5):764-774

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה