מדוע מתנגים המתמחים המתפטרים להסכם ? ניתוח פיננסי וסטטיסטי..

מסמך זה הגיע היום למערכת. הוא נכתב ע”י שני מתמחים בנוירולוגיה מאיכילוב. במסמך מתארים הכותבים את הניתוח שערכו להסכם שבין הר”י לאוצר, ומסבירים את הסיבות מדוע הם סבורים שההסכם אינו טוב למרבית הרופאים, בעיקר במרכז ובמקצועות שאינם במצוקה (שהם לטענתם הרוב) ושהפירסומים בתקשורת שהר”י הפיצה המבוססים על ממוצעים פשטניים שהם מעוותיים ומטעים….

ביקשנו את תגובת הר”י לטענות אלה, אך עד מועד העלאת הכתבה טרם התקבלה התגובה. כשתגיע , כמובן שנציגה.

להלן המסמך:

לפני כמעט חודש הגשנו את התפטרותינו. כעת משנחתם ההסכם עולים קולות לשוב ממהלך זה. מזה מספר ימים אנו נאבקים להבין מה באמת התוצאה של ההסכם והאם יש אמת מאחורי דברי אידלמן וחבריו, ועד כמה ההסכם באמת “היסטורי”. לפיכך החלטנו היום ללכת אל המקור ולפנות ישירות אל נציגי ההסתדרות הרפואית על מנת להבין את ההסכם לאשורו. לאחר שישבנו עם רואה החשבון מטעם חברת היעוץ שנשכרה ע”י הר”י, הגענו למסקנה שהמצב חמור הרבה יותר ממה שחשבנו. להלן המסקנות מהפגישה:


  • התוספת של 47% (זהו המספר לפי הרו”ח ולא 49% כפי שהר”י פרסמה בתקשורת), לחלוטין לא רלוונטית לגבינו כרופאים במקצועות שלא במצוקה באזור המרכז. בעוד שמונה שנים (בסוף ההסכם המפואר) מתמחה בדרג ובוותק כשלנו יקבל תוספת של 28% (כן כתוב 28) בלבד. במידה והמדד הוא כ-3% בשנה מדובר בתוספת של 4% בסוף תקופת ההסכם (בחישוב המדד לפי רבית דריבית מדובר על עליה ראלית של 0.1% לשנה!).

  • לשם המחשה שכר הברוטו היום בתלוש שאותו הצגנו לרואה החשבון עם 2 תורנויות מיון ביום חול ושתי תורנויות מיון ביום שישי הינו 13,817 .

עפ”י סימולצית שכר אותה ביצע רואה החשבון (על הLap Top שלו), בעוד שלוש שנים יהיה שכר זה 16,147 (17% עליה), ובעוד 8 שנים 17,710 (28% עליה).


  • אז איך 49% (או 47% כמו שכבר אמרנו) הופכים ל- 28% ?

אז מסתבר שהתוספת המוצגת הינה ממוצע (!!!) של התוספות באחוזים לרופאים במקצועות השונים באזורים השונים בארץ. היינו הממוצע שלנו כרופאים במקצוע לא במצוקה במרכז ושל מרדים ברבקה זיו בצפת יחד הוא המספר עליו הם מדברים.

לאלו מכם שמתעניינים בפרטים הקטנים, לאחר פתיחה “מעודדת” זו, הרי הסבר מעט מפורט יותר כדי להבין עד כמה פתלתל ההסכם ועד כמה הוצג בצורה לא ישרה ושקופה:

שכרנו מורכב משלשה מרכיבים עיקריים:

  • שכר יסוד חלק זה נובע מתוך טבלת שכר היסוד, טבלה שבה מובאים בחשבון הותק שלנו ודרגתנו כרופאים. מדובר בשכר גלובלי, והוא אינו מכפלה של מספר שעות העבודה שלנו. בין היתר ממנו נגזר שווי יום עבודה, שבתורו מהווה את הבסיס לחלקה השלישי של המשכורת.

  • תוספות שקליות מדובר על תוספת מתמחה (10% משכר היסוד), תוספת שקלית 2000 ותוספות נוספות הרלבנטיות למומחים. רק תוספת המתמחה נחשבת כחלק משכר הבסיס לתורנות.

  • עבודה נוספת תורנויות, כוננויות, ובזכות ההסכם הנפלא גם שעות נוספות…

  • אז במקור נאמר לנו ששכרנו יעלה ב- 49% (אי דיוק כאמור, לכאורה 47%) אבל גם זה, כאמור, לא ממש נכון…

    שכר היסוד של כולנו יעלה ב- 32% בתום ההסכם בעליה זוחלת של מספר אחוזים לשנה, כאשר העליה היא לא ב”ריבית דריבית” אלא מתייחסת לנקודת הזמן ההתחלתית בלבד. למען ההגינות חשוב להסביר שה- “100%” שמהווים בסיס לתוספת הם ביחס לותק ולדרגה שנהיה בה בזמן העליה בשכר. לדוגמה אם היום אנחנו מתמחים דרגה 3 עם וותק של שלש שנים, ובתום ההסכם נהיה מומחים דרגה 6 עם ותק של 11 שנה, העליה של 32% בעוד שמונה שנים תהיה ביחס למה שרופא בדרגה 6 עם ותק של 11 שנים מרוויח היום בשכר היסוד לפי הטבלה האמורה.

    בתוספת השקלית אין כל שינוי בסכום הכולל. יועברו לאורך השנים 600 (שלמים… ממש…) לתוספת חדשה שתקרא תוספת שקלית 2012. היתרון של העברה זו היא שזו, בניגוד לתוספת שקלית 2000 הותיקה, תחשב לצורך עלות יום עבודה, ומכאן תעלה את שכר העבודה הנוספת (תורנות). התוצאה הסופית היא שערך כל תורנות יעלה בסוף 8 שנים בכמה תריסרי שקלים בלבד מכל המהלך המורכב הזה.

    בתחום העבודה הנוספת תהיה עליה של 32% ועוד שברי אחוז כתוצאה מהשינוי בתוספת השקלית.

    בשורה התחתונה, כאשר מחשבים עבורנו, מתמחים בנוירולוגיה באיכילוב, בכמה יעלה שכרנו, או נכון יותר כמה ירוויח מתמחה במעמדנו בעוד 8 שנים מדובר על עליה של 28% (כן, נכון, זה קצת פחות מ- 49%). חשוב להדגיש, שבחישוב ריבית דריבית, מדובר בעליה ממוצעת של 3.1% לשנה (למי שמתעניין שרש שמיני של 1.28). כלומר, אם מדד המחירים לצרכן יעלה בממוצע ב- 3% לשנה, אנחנו נרוויח 0.1% לשנה ראלית. זהו. ורק להסיר ספק שוב, המספרים חושבו ע”י רואה חשבון של הר”י. אם מישהו חושב שאת מרבית העלייה נראה תוך 3 שנים (70% לפי פרסומי הר”י) טעות בידו. מדובר על הרבה פחות, וזו עליה זוחלת בדיוק כמו שכתוב בהסכם שחור על גבי לבן.

    מפה אנחנו מגיעים לתרמית הגדולה ולהסבר לתרמית. כמובן שבהר”י אף אחד לא משקר, הם פשוט לא אומרים את האמת המלאה. המספרים שהם מציגים הם ממוצע. לא חציון, לא שכיח אלא ממוצע. כפי שלמדנו בשיעורי סטטיסטיקה, ממוצע צריך להציג עם סטית תקן. הסיבה פשוטה, הממוצע מושפע מאד מערכי קצה. הנקודה היא שמיעוט מתוך רופאי ישראל מקבלים מההסכם יותר. למען הסר ספק, מגיע לכל אחד ואחד מהרופאים האלו (אם בפריפריה, אם במקצועות נדרשים או שניהם ביחד) את כל התוספות שבעולם. אבל, בעקומת הפיזור הרוב מקבל למעשה כלום, ומיעוט מקבל יותר. התוצאה היא שהממוצע נראה מדהים, אבל אף אחד לא מקבל 49%. יש כאלו שמקבלים יותר, והרב מקבלים הרבה פחות. הדבר נכון גם לגבי פריסת התוספות, וההבטחה ש- 70% ימסרו תוך שלש שנים. תוספות הפריפריה ניתנות יותר בשנים הראשונות, ולכן שוב הממוצע מוסט כלפי מעלה. חבל שאידלמן ושותפיו להסכם שכחו שבהצגת סטטיסטיקה צריך למסור את האינפורמציה כולה, כדי שנוכל להעריך אותה כפי שאנחנו מעריכים את המאמרים המדעיים שלהם.

    בסיכומו של עניין, ההסכם מביא לרב רופאי ישראל תוספת של 0.1% ליכולת ההשתכרות לשנה. וזה בלי להחשיב הורדה של 4 ימי חופש בחודש. הנתונים שמוצגים ע”י הר”י מעוותים בצורה מכוונת על ידי מי שמבין איך להציג את הנתונים האלו. אז כמו ששטרסלר אהובינו אומר: שלא יעבדו עליכם! כשצד בהסכם לא אומר אמת, ההסכם מבוטל, זה נוסח החוק בישראל.”

    ד”ר ע?פר סדן וד”ר אבי גדות, המחלקה לנוירולוגיה, איכילוב

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה