אלסטוגרפיה עדיפה על אולטה-סאונד לזיהוי סרטן ערמונית (BJU Int)

חוקרים מגרמניה מדווחים במאמר חדש שפורסם בכתב העת BJU International עולה כי בהשוואה לבדיקת אולטרה-סאונד קונבנציונאלית, בדיקת RTE (Real-Time Elastography) דרך הרקטום משפרת את אבחנת סרטן ערמונית אך אינה מוכנה עדיין לשימוש קליני.

לדברי החוקרים, RTE עדיין אינה הבדיקה הסטנדרטית להערכת סרטן ערמונית, אך נראה כי מדובר בכלי עדיף על בדיקת GSU (Gray Scale Ultrasonography) להערכת הגידול לפני ניתוח.

החוקרים מסבירים כי GSU הינה הבדיקה הנפוצה ביותר בשימוש, והמשתלמת ביותר מבחינת עלות-תועלת. לדבריהם, בדיקת RTE המבוססת על אולטרה-סאונד עשויה לזהות את האלסטיות המופחתת עקב צפיפות תאים גבוהה ברקמה ממארת, עם רגישות נעה בין 57%-100%, אך עד כה לא נערכה השוואה בין בדיקה זו ובין GSU קונבנציונאלית.

במחקר הנוכחי החוקרים התבססו על שתי הגישות כבדיקת סקר של אזורים חשודים לממאירות בערמונית ולהערכת התפשטות מחוץ לקפסולה ב-229 גברים עם סרטן ערמונית מוכח בביופסיה.

בדיקות היסטולוגיות היו חיוביות ב-894 דגימות. RTE זיהה נכונה 594 דגימות (66.4%) ובדיקת אולטרה-סאונד זיהתה נכונה 215 נגעים (24%). שיעורי הרגישות עמדה על 51% עם RTE ו-18% עם GSU. שיעורי הסגוליות עמדו על 72% ו-90% עם RTE ו-GSU, בהתאמה.

ב-47 חולים זוהתה התפשטות מחוץ לקפסולה. שיעורי הרגישות של RTE עמדו על 38% ושיעורי סגוליות עמדו על 96%; זאת לעומת 15% ו-97%, בהתאמה, עם בדיקת אולטרה-סאונד.

בסה”כ, הסיכוי לזהות נגעים עם בדיקת RTE היה גבוה יותר במקרה של נגעים עם מדד גליסון גבוה יותר. אך החוקרים מציינים כי בשל הרגישות והסגוליות הנמוכות, בדיקת אולטרה-סאונד דרך הרקטום אינה מומלצת בהנחיות האירופאיות במקרים אלו.

BJU Int 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה