נייר עמדה של ה-AAP בוחן את ההנחיות CDC העדכניות למניעת זיהום פרינטאלי ב-GBS (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

נייר עמדה חדש אשר פורסם בגיליון אוגוסט של ירחון Pediatrics מטעם ה-American Academy of Pediatrics (AAP) בוחן את השינויים העיקריים שחלו בהנחיות ה-Centers for Disease Control and Preventions (CDC) לשנת 2010 מניעת תחלואה פרינטאלית של Group B Streptococcus (GBS), בהשוואה לאלו הקודמות משנת 2002.

החוקרים מזכירים כי בשנת 2002 פרסם ה-CDC האמריקאי הנחיות מתוקנות על פיהן מומלצות בדיקות סקר אוניברסליות ל-GBS לקראת הלידה. בזמנו, אימץ ארגון ה-AAP המלצה זו ואף פרסם הנחיות המבוססות עליה ב-Red Book אשר יצא לאור שנה לאחר מכן.

בשנת 2010, פרסם ה-CDC הנחיות עדכניות המבוססות של מחקרים שפורסמו מאז שנת 2002, שאף הן אומצו בידי ה-AAP, ואשר שבות ותומכות באסטרטגיה העיקרית למניעת תחלואה זו, ביצוע בדיקות סקר אוניברסליות ל-GBS לקראת הלידה ומתן טיפול אנטיביוטי פרופילקטי במהלך ההיריון בקרב נשים המצויות בסיכון גבוה ואלו עם תרבית חיובית לחיידק. בנוסף, נכללות בהנחיות העדכניות גם המלצות חדשות לשיטות המעבדה המשמשות לזיהוי קולוניזציה של GBS במהלך ההיריון, לצד אלגוריתמים לסיקור ומתן טיפול פרופילקטי במהלך ההיריון בנשים עם לידה מוקדמת וירידת מים מוקדמת, המלצות מעודכנות למתן טיפול פרופילקטי בנשים עם אלרגיה לפניצילין, וכן אלגוריתם מתוקן לטיפול בילודים.

בין ההמלצות הספציפיות שמוזכרות בנייר העמדה של ה-AAP בכל הנוגע לטיפול בילודים:

– יש לבצע הערכה אבחנתית מלאה, לרבות ניקור מותני, וכן מתן טיפול אנטיביוטי אמפירי עבור כל הילודים המראים סימני אלח דם (המלצה בדרגה AII).

– יש לבצע הערכה אבחנתית חלקית ללא ניקור מותני וטיפול אנטיביוטי אמפירי עבור ילודים הנראים טוב אשר נולדים לאמהות המאובחנות עם כוריואמניוניטיס על ידי רופא הנשים (המלצה בדרגה AII).

– ילודים לנשים אשר קיבלו טיפול פרופילקטי מספק במהלך ההיריון זקוקים רק לטיפול המקובל ולמעקב בבית החולים למשך 48 שעות (המלצה בדרגה BIII). ניתן לשחרר ילודים אלו כבר בתום 24 שעות מהלידה, עם בדיקת קלינאי כביקורת תוך 48 עד 72 שעות, באם עומדים בקריטריוני השחרור, לרבות לידה במועד וזמינות לטיפול רפואי (המלצה בדרגה CII). טיפול פרופילקטי מספק במהלך ההיריון צריך לכלול פניצילין (תכשיר מועדף), אמפיצילין או צפזולין (בנשים עם אלרגיה לפניצילין וסיכון נמוך לתגובה אנאפליקטית) למשך ארבע שעות לפחות לפני הלידה.

– יש לבצע מעקב בלבד למשך 48 שעות אחר ילודים במועד הנראים טוב ואשר אמהותיהם לא קיבלו טיפול אנטיביוטי מניעתי לפני הלידה או שקיבלו טיפול שאינו מספק, ולהן ירידת מים שלא עולה על 18 שעות (המלצה בדרגה BIII).

– יש לבצע הערכה מוגבלת בלבד (הווה אומר תרבית דם וספירת דם בלידה) ומעקב למשך 48 שעות לפחות עבור ילודים במועד הנראים טוב ואשר אמהותיהם לא קיבלו טיפול אנטיביוטי מניעתי לפני הלידה או שקיבלו טיפול אנטיביוטי שאינו מספק, ולהן הייתה ירידת מים ממושכת- של 18 שעות ומעלה (המלצה דרגה BIII).

– על כל הפגים הנולדים לאמהות אשר לא קיבלו טיפול אנטיביוטי מניעתי או שקיבלו טיפול אנטיביוטי שאינו מספק, לעבור הערכה מוגבלת (ספירת דם ותרבית דם) ומעקב למשך 48 שעות לפחות.

Pediatrics 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה