טיפול בעזרה עצמית עשוי להיות יעיל במטופלים עם תסמינים שלא ניתנים להסבר על ידי מחלה אורגנית (מתוך Neurology)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של כתב העת Neurology עולה כי טיפול על ידי עזרה עצמית המבוסס על טיפול קוגניטיבי התנהגותי עשוי להיות אפשרי ויעיל במטופלים עם תסמינים אשר לא ניתנים להסבר על ידי מחלה אורגנית.

תסמינים תפקודיים (פסיכוגניים או סומטופורמים), כגון כאב, חולשה, עייפות הינם נפוצים למדי במרפאות נוירולוגיות. במחקר זה בדקו החוקרים יעילות של הוספת טיפול עצמי מבוסס על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT-based guided self-help ) על הטיפול הרגיל אותו מקבלים המטופלים.

המחקר נערך בשתי מרפאות נוירולוגיות באנגליה עם 125 מטופלים הסובלים מתסמינים תפקודיים תסמינים אותם הרופאים הנוירולוגים הגדירו כלא ניתנים להסבר על ידי מחלה או אורגנית, או ניתנים להסבר חלקי בלבד. המטופלים חולקו באופן אקראי לקבוצת טיפול מקובל בלבד או קבוצת טיפול מקובל בתוספת טיפול עצמי (guided self-help GSH ). טיפול GSH כלל חוברת הוראות ו-4 מפגשי הנחיה בני חצי שעה. התוצאה הראשונית אשר נמדדה על ידי החוקרים הייתה דרוג בריאות עצמי לפי דרוג CGI (או clinical global improvement scale בעל 5 נקודות) לאחר 3 חודשים.

החוקרים מצאו כי המטופלים מקבוצת GSH דווחו על שיפור רב יותר בבריאותם (יחס סיכויים של 2.36 לשיפור ב-CGI , עם CI 95% 1.17-4.74, P=0.016 ). ההבדל האבסולוטי בשיעור המטופלים אשר ציינו כי היה “שיפור” או “שיפור משמעותי” בתסמיניהם ותחושת בריאותם היה 13% לטובת קבוצת GSH . מספר זה ניתן לתרגום כ-number needed to treat של 8.

לאחר 6 חודשים לא מצאו החוקרים הבדל משמעותי סטטיסטית בשיפור תחושת הבריאות בין שתי הקבוצות (לפי דרוג CGI ). אולם, הרופאים ראו שיפור מתמשך בתסמינים ובתפקוד הגופני של מטופלים מקבוצת GSH .

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול בעזרה עצמית המבוסס על טיפול קוגניטיבי התנהגותי עשוי להיות אפשרי ויעיל במטופלים עם תסמינים אשר לא ניתנים להסבר על ידי מחלה אורגנית.

Neurology. 2011;77:564-572

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה