האם צריכת תה וקפה חם מפחיתה את הסיכון לנשאות MRSA באף? (מתוך Annals of Family Medicine)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי-אוגוסט של ירחון Annals of Family Medicine עולה כי אנשים הנוהגים לשתות תה חם או קפה חם מצויים בסיכון מופחת כמעט פי חצי לנשאות באף של Methicillin-resistant staphylococcus aureus (MRSA) בהשוואה לאלו הנמנעים מצריכת משקאות אלו. לטענת החוקרים, ממצאיהם מעלים את האפשרות של דרך פשוטה, זולה ובטוחה להפחית את שיעור הזיהום בחיידק עמיד זה.

החוקרים מסבירים כי בניסיון לשפר את הטיפול בזיהומי MRSA ואת מניעתם בחנו חוקרים שונים את ההשפעות האנטימיקרוביאליות של מספר צמחים ותמציות צמחים המצויים בשימוש נפוץ. עם זאת, לא ברור עדיין לדבריהם שמא תה או קפה עשויים להיות בעלי השפעה אנטימיקרוביאלית סיסטמית כאשר נצרכים פומית כמשקאות.

לפיכך, ביקשו החוקרים בעבודתם זו להעריך את הקשר האפשרי בין צריכת תה וקפה כמשקאות ובין נשאות באף ל-MRSA במדגם מייצג של אמריקאים. לשם כך, אספו מידע בין השנים 2003-2004 ממאגר ה-National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES), אודות 5,555 נבדקים.

מאגר ה-NHANES עושה שימוש במבנה סקר מורכב המאפשר ביצוע הערכות ביחס לאוכלוסיה. תהליך המדגם כולל ארבעה שלבים אשר באחרון שבהם נבחרים להשתתף נבדקים מתוך רשימה של בתי אב נבחרים. נבדקים אלו נקבעים בצורה אקראית על פי מין, גיל ומוצא אתני / גזע.

החוקרים אספו תרביות מהאף מכל המשתתפים בגיל שנה ומעלה ובדקו צמיחת S aureus. עם זאת, מאחר וחלק מהמשתנים לא היו זמינים עבור נבדקים צעירים מאוד, נכללו בניתוח בסופו של דבר רק אלו בגילאי שנתיים ומעלה. החוקרים ביקשו להעריך את מידת הצריכה של תה חם, תה קר וקפה, ולרבד את הנבדקים לאחת משתי קטגוריות- אלו שאינם שותים משקאות אלו כלל, ואלו ששותים פחות מכוס אחת לחודש ולמעלה מכך. צריכת משקאות קלים רובדה אף היא לאחת משתי קטגוריות- בין 0 ל-2-3 פעמים בחודש, ובין 1-6 פעמים בשבוע ומעלה.

בנוסף, בדקו החוקרים ערפלנים אפשריים אשר נקשרו בעבר עם נשאות של MRSA באף, לרבות גיל, מין, גזע, מצב כלכלי (עוני), מצב בריאותי, אשפוז רצנטי ושימוש באנטיביוטיקה.

בסך הכל, מדווחים החוקרים כי 1.4% מהמשתתפים במדגם הראו נשאות של MRSA באף. הם מציינים כי 88.6 מיליון אנשים (48.6% מהאוכולוסיה) מוערכים ככאלו אשר צרכו תה חם בחודש החולף, ומספר משוער של 110.7 מיליון בני אדם (60.8% מהאוכלוסיה) צורכים קפה.

החוקרים מוסיפים כי אלו מהנבדקים אשר דיווחו על צריכת תה חם הראו פחות מחצי מהסיכון לנשאות MRSA באף בהשוואה לאלו שדיווחו כי אינם צורכים משקה זה (OR, 0.47; 95% CI = 0.31-0.70). לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, נבדקים אשר צורכים תה חם עדיין הראו סבירות נמוכה יותר לנשאות לחיידק זה.

קשר דומה נצפה ביחס לצריכת קפה (OR, 0.47; 95% CI = 0.24-0.93), וכך היה גם עבור כאלו הצורכים קפה ותה גם יחד.

ומה באשר לצריכת תה קר (iced tea)? החוקרים מציינים כי לא נצפה קשר מובהק בין צריכתו ובין הסיכון לנשאות MRSA באף. הסבר אפשרי אחד לכך עשוי להיות לטענתם כי בתה קר ישנן רמות נמוכות יותר של מרכיבים פוליפנוליים ליחידת נפח בהשוואה לתה חם, וזאת מאחר ומרבית המרכיבים בתה מסיסים יותר בטמפרטורות גבוהות.

באותו האופן לא נצפה קשר בין צריכת משקאות מוגזים, אשר נוטים להכיל קפאין, ובין נשאות MRSA באף. הדבר עשוי להצביע על כך שקפאין ככל הנראה אינו האחראי לרמות נמוכות יותר של נשאות MRSA, מסבירים החוקרים.

החוקרים מבהירים כי עדיין לא ברור לגמרי מהו המנגנון העומד בבסיס ההשפעה המגנה כביכול של צריכת תה וקפה, ואולם לשני משקאות אלו ככל הנראה תכונות אנטימיקרוביאליות. לדבריהם, במקרה של קפה, הרי שמרכיבים כגון טריגונלין, גליוקסל, מתילגליוקסל ודיאצטיל עשויים להיות בעלי תכונות שכאלו. עבור תה, התמקדה תשומת הלב ב-Tannic acid ובקטכינים. שני המשקאות מפחיתים את הספיגה של ברזל, הם מוסיפים, דבר שעשוי להיות בעל חשיבות מאחר וברזל חיוני לצורך צמיחת החיידק S aureus.

החוקרים מזכירים כי לא כל המחקרים שפורסמו בתחום מצאו קשר בין נשאות MRSA באף ובין הסיכון לזיהום סיסטמי, ולפיכך יש לשקול את התועלת שבמתן כל טיפול שהוא כנגד נשאות MRSA באף אל מול הסיכונים הנלווים לו.

מומחה בתחום שהינו גם הדובר של ה-Infectious Diseases Society of America ונתבקש להגיב לפרסום הדברים, טוען כי המחקר הינו מעניין אם כי יש לבחון את ממצאיו במידה של זהירות. כך למשל, מזכיר המומחה כי המחקר בחן רק אנשים אשר צרכו קפה או שלא צרכו אותו כלל, כך שאדם שלגם פעם אחת קפה נכלל בקבוצה הראשונה, כמו גם אדם השותה 35 כוסות קפה מדי יום. לפיכך, היה מקום לדבריו לרבד את הנבדקים לקבוצות רבות יותר על פי מספר הכוסות הממוצע ליום.

בנוסף, ישנם משתנים אחרים אשר עשויים להפחית את הסיכון לנשאות MRSA באף ואשר המחקר הנוכחי לא בחן. כך למשל, מציע המומחה כי יתכן ואנשים הצורכים קפה גם נוהגים לשטוף את ידיהם לעיתים קרובות יותר מאחר ולהם גישה לכיור בו שופכים את שאריות הקפה.

לאור מגבלות אלו, מסיק המומחה כי מוקדם מכפי שניתן יהיה להמליץ על שינויים בהרגלים הקשורים בצריכת תה וקפה חם. עם זאת, יש מקום לדבריו להמשך המחקר בתחום.

Ann Fam Med. 2011;9:299-304

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה