התועלת הקרדיווסקולארית של מתן תרופות נגד יתר לחץ דם בלילה (מתוך כנס XLVIII European Renal Association-European Dialysis and Transplant Association Congress)

ממחקר חדש שהוצג בכנס XLVIII European Renal Association-European Dialysis and Transplant Association Congress עולה כי נטילת תרופות נגד יתר לחץ דם לפני השינה מפחיתה משמעותית את הסיכון ליתר לחץ דם עמיד לטיפול, בהשוואה לחולים הנוטלים את הטיפול בשעות הבוקר.

מדובר בתת-מחקר של מחקר אקראי ופרוספקטיבי גדול יותר של חולים עם יתר לחץ דם. בשלב זה, 776 משתתפים עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול (גיל ממוצע של 61.6 שנים), חולקו באקראי לנטילת כל התרופות ליתר לחץ דם בשעות הבוקר או ליטול לפחות אחת מהתרופות לפני השינה.

המשתתפים בקבוצת הטיפול לפני שינה נטלו תחילה את כל התרופות ליתר לחץ דם בשעות הלילה, אך במידה וניתנה להם תרופה נוספת במהלך תקופת המחקר, התירו להם לקחת את התרופה הנוספת בכל שעה. משתתפים בקבוצת הביקורת נטלו את כל התרופות בשעות הבוקר, וכל תרופה נוספת ליתר לחץ דם ניתנה גם היא רק בשעות הבוקר.

בתחילת המחקר, לחץ הדם נמדד במרווחים של 20 דקות במהלך שעות העירות ובמרווח של 30 דקות במהלך הלילה. החוקרים ערכו מדידות אלו אחת לשנה, או אחת לרבעון אם נדרשה התאמה של הטיפול. חציון המעקב עמד על 5.4 שנים.

בקבוצת הטיפול לפני השינה איזון לחץ הדם במהלך השינה היה טוב יותר משמעותית, עם ירידה גדולה יותר בלחץ הדם הממוצע וירידה ממושכת יותר בלחץ הדם, עם דפוס ירידת לחץ דם תקין יותר, בהשוואה לביקורות.

הירידה בלחץ דם במהלך שינה הייתה הגורם המנבא היחיד שהיה קשור משמעותית עם הישרדות לאחר ניתוח סטטיסטי. בקבוצת החולים שטופלו לפני השינה הסיכון היחסי לאירועים קרדיווסקולאריים היה נמוך יותר, בהשוואה לביקורות (סיכון יחסי של 0.38, p<0.001). ההבדל בסיכון היחסי לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי, שבץ איסכמי או המורגי) עמד על 0.35 (p=0.002).

מניתוח סטטיסטי עולה כי לאחר שמונה שנות מעקב, בקבוצת הטיפול לפני השינה שיעורי ההישרדות ללא-אירועים היו גבוהים יותר, בהשוואה לקבוצת הביקורת (כ-81% לעומת 64%, p<0.001). מהערכת ההישרדות ללא אירועים קרדיווסקולאריים עולה סיכון יחסי של 0.89 עבור כל ירידה של 5 מ”מ כספית בממוצע לחץ הדם בזמן שינה.

החוקרים ממליצים לשלב מדידות לחץ דם אמבולטוריות בהערכת הסיכון הקרדיווסקולארי ולעקוב אחר איזון לחץ דם בחולים המקבלים טיפול.

מתוך כנס XLVIII European Renal Association-European Dialysis and Transplant Association Congress

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה