הערכת תפקוד חלקיקי HDL בחולים עם STEMI (מתוך כנס ה-European Atherosclerosis Society)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכנס ה-European Atherosclerosis Society עולה כי תפקוד חלקיקי HDL נפגע משמעותית בחולים עם אוטם לבבי חד, ופגיעה זו בתפקוד אינה תלויה ברמות HDL בדם. החוקרים מדווחים כי בחולים עם STEMI יכולת ירודה להוצאת כולסטרול והפרעה בתגובה הדלקתית, שני סמנים המעידים על פגיעה בתפקוד HDL.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כבר הוכח היטב כי קיים קשר שלילי בין רמות HDL ובין הסיכון למחלות קרדיווסקולאריות, אך כעת נראה כי במצבים מסוימים תתכן פגיעה בתפקוד HDL.

מדגם המחקר כלל 111 חולים, כולל 33 משתתפים ללא מחלות לב, 41 עם Non-STEMI ו-37 חולים עם STEMI. שלושת הקבוצות הותאמו היטב מבחינת גיל וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. חשוב לציין כי רמות HDL בתחילת המחקר היו דומות בכל הקבוצות. בהשוואה למשתתפים ללא מחלות לב ולאלו עם Non-STEMI, תפקוד חלקיקי HDL, כפי שנקבע על-סמך שניים מבין שלושה מדדים, היה לקוי משמעותית בחולים עם STEMI.

החוקרים מדווחים כי בחולים עם אוטם לבבי חמור מאוד נרשמה ירידה ניכרת ביכולת להוצאת כולסטרול, אך ללא שינוי בהשפעות נוגדות החמצון של חלקיקי HDL. החוקרים מצאו כי חלקיקי HDL בחולים עם STEMI היו פחות יעילים בעיכוב ביטוי VCAM.

לאחרונה הוכח כי Anacetrapib, מעכב חלבון CETP (Cholesteryl Ester Transfer Protein) מביא לעליה ברמות כולסטרול בשיעור של 138% בהשוואה לפלסבו, אך טרם פורסמו מסקנות המחקרים. אחד המעכבים של CETP, Torcetrapib הוצא משלבי פיתוח לאחר שחוקרים מצאו כי הביא לעליה בסיכון לתמותה ואירועים קרדיווסקולאריים, תופעה שיוחסה לעליה בלחץ דם עקב הטיפול התרופתי.

מתוך כנס ה-European Atherosclerosis Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה