מה בין זיהום שק מי השפיר ובין התפקוד הריאתי והתפתחות BPD בפגים? (Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed) והערת עורך מדור נאונטולוגיה

מתוצאות מחקר חדש עולה כי בקרב פגים לאחר טיפול קדם-לידתי בסטרואידים וטיפול לאחר הלידה בסורפקטנט, זיהום של שק מי השפיר (Chorioamnionitis) אינו מלווה בהחמרה של התפקוד הריאתי או התפתחות BPD (Bronchopulmonary Dysplasia) בדרגה חמורה יותר.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם ביילודים שנולדו פגים ונחשפו לזיהום של שק מי השפיר, בהשוואה לאלו שלא נחשפו לזיהום דומה חלה החמרה בתפקוד הריאתי ואם אלו מועדים לפתח BPD בדרגה חמורה יותר.

מדגם המחקר כלל תינוקות שנולדו לאחר פחות מ-33 שבועות הריון, עם תוצאות בדיקות היסטולוגיה של השליה ומדידות תפקודי ריאות לאחר יומיים ו/או לאחר שבוע מהלידה ו/או בגיל 36 שבועות לאחר ווסת אחרונה.

המחקר כלל 120 יילודים עם חציון גיל הריון של 29 שבועות (בטווח 29-32 שבועות), מביניהם 76 (63%) פיתחו BPD ו-41 (34%) נחשפו לזיהום של שק מי השפיר ו/או Funisitis.

החוקרים העריכו את תפקודי הריאות באמצעות מדידות של נפח הריאה והיענות ותנגודת מערכת הנשימה. במידה והיילודים היו תלויים בחמצן מעבר לגיל 28 ימים, הם אובחנו בגיל 36 שבועות לאחר הווסת האחרונה עם BPD בדרגה קלה (אין עוד תלות בחמצן), BPD בדרגה בינונית (נדרש פחות מ-30% חמצן) או בדרגה חמורה (נדרש למעלה מ-30% חמצן ו/או תמיכה בלחץ חיובי).

מהתוצאות עולה כי אין הבדל מובהק בתוצאות תפקודי הריאות בין קבוצות היילודים שנחשפו לזיהום של שק מי השפיר ואילו שלא נחשפו לזיהום זה. החוקרים גם לא מצאו קשר בין זיהום של שק מי השפיר ובין הופעת או חומרת BPD. מניתוח סטטיסטי עולה קשר מובהק בין BPD ובין משקל הלידה, גיל ההיריון וטיפול בסורפקטנט.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי מתן טיפול בסטרואידים לפני הלידה או בסורפקטנט לאחר לידה מוקדמת של פגים, מקרים של זיהום של שק מי השפיר אינו מלווה בהחמרה בתפקוד הריאתי או בהתפתחות BPD בדרגה חמורה יותר.

Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 2011;96

הערות עורך מדור נאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי :

מחקר זה מנוגד למה שאנו חושבים עד כה כי כוריואמיוניטיס קשור להתפתחות BPD בעתיד. יתכן כי מבחינה סטטיסטית המדגם היה קטן מידי בכדי להוכיח קשר כזה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה