האם צריכת שמן זית מפחיתה את הסיכון להתפתחות שבץ מוחי במבוגרים? (מתוך Neurology)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של Neurology עולה כי דיאטה עתירת שמן זית עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות שבץ מוחי במבוגרים.

במדגם שכלל קרוב ל-7,600 קשישים, מצאו החוקרים כי צריכה גבוהה של שמן זית בתחילת המעקב הייתה קשורה בהיארעות נמוכה יותר של שבת מוחי בחמש שנות המעקב, וזאת גם לאחר תקנון למספר רב של ערפלנים אפשריים, לרבות גורמים תזונתיים וכאלו הקשורים באורח החיים, גורמי סיכון מוכרים לשבץ מוחי ורמות השומנים בדם.

החוקרים מסיקים כי ההימצאות הגבוהה של שבץ במבוגרים מדגישה את הצורך במניעה ראשונית ושניונית בקבוצת גיל זו. מאחר ומחקרם זה מראה קשר חזק בין צריכת שמן זית בכמות רבה ובין היארעות נמוכה יותר לשבץ מוחי, הרי שלטענתם הדבר מצביע על גישה חדשה להמלצות תזונתיות למניעת שבץ מוחי בקשישים.

עם זאת, מומחים העומדים מאחורי מאמר מערכת שפורסם ומתייחס לדברים, מזהירים כי מוקדם מכדי שניתן יהיה להסיק מסקנות מתוצאות אלו. לדבריהם, היתרונות האפשריים לבריאות של צריכת שמן זית, ושל תזונה ים-תיכונית בכלל, הינם מורכבים.

בעבודתם זו ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין צריכת שמן זית ובין ההיארעות של שבץ מוחי בקרב 7,625 נבדקים בגילאי 65 שנים ומעלה, הנכללים במחקר ה-French Three-City Study, מחקר מבוסס-אוכלוסייה הנמשך בימים אלו ובודק גורמי סיכון וסקולאריים לדמנציה.

בתחילת המעקב, 1,738 מהנבדקים (22.8%) דיווחו כי אינם צורכים שמן זית כלל, 3,052 (40.0%) דיווחו כי צורכים שמן זית בכמות בינונית, ו-2,835 (37.2%) דיווחו על צריכה רבה של שמן זית.

החוקרים מציינים כי אלו מהנבדקים שדיווחו על צריכת שמן זית בכמות בינונית ורבה היו צעירים יותר בממוצע בהשוואה לאלו שדיווחו כי אינם צורכים שמן זית כלל, וכן הראו ערכים או שיעורים נמוכים יותר של מספר גורמי סיכון מוכרים לשבץ מוחי, היו בעלי משקל נמוך יותר בממוצע, והראו רמות נמוכות יותר של טריגליצרידים ושל יחס הכולסטרול הכללי לכולסטרול מסוג HDL. כמו כן, היו נבדקים אלו סבירות גבוהה יותר לבצע פעילות גופנית סדירה ולצרוך דגים, פירות וירקות ושמנים העשירים באומגה 3 בהשוואה לאלו שדיווחו כי אינם צורכים שמן זית.

במהלך תקופת מעקב חציונית של 5.25 שנים, נרשמו 1438 מקרים של שבץ מוחי, מהם 115 אירועים של שבץ מוחי איסכמי, 28 מקרים של שבץ המוראגי ו-5 מקרים של שבץ מסוג שאינו ידוע.

לאחר תקנון למשתנים סוציו דמוגרפיים ותזונתיים, פעילות גופנית, מדד מסת גוף (BMI) וגורמי סיכון מוכרים לשבץ מוחי, נמצאה היארעות נמוכה יותר לשבץ מוחי בקרב הנבדקים שצרכו שמן זית במידה רבה (p=0.02). בהשוואה לאלו שלא צרכו שמן זית כלל, אלו עם שימוש רב הראו סיכון נמוך ב-41% להתפתחות שבץ מוחי, הם מציינים. לא נמצאו משתנים תזונתיים אחרים הקשורים בצורה מובהקת עם ההיארעות של שבץ מוחי.

בנוסף, ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין רמות ה-Oleic acid בפלסמה ובין ההיארעות של שבץ מוחי בתת-קבוצה של 1,245 נבדקים. בקבוצה זו, נרשמו 27 מקרים של שבץ מוחי במהלך תקופת מעקב חציונית של 5 שנים, ובהם 20 מקרי שבץ איסכמי ו-7 מקרי שבץ המוראגי.

לאחר תקנון למגוון רחב של ערפלנים אפשריים, מדווחים החוקרים כי בהשוואה לאלו בשלישון הראשון של רמות ה-Oleic acid בפלסמה, אלו בשלישון האחרון הראו ירידה של 73% הסיכון לשבץ מוחי (HR, 0.27; 95% CI = 0.08-0.90; p=0.03).

עם זאת, במודל המתוקנן באופן מלא גם למרכיבים כגון סך חומצות השומן הרווי הכולל, סך חומצות השומן מסוג אומגה-3, וגורמים תזונתיים אחרים, נמצאה ירידה בחוזק הקשר בין רמות ה-Oleic acid בפלסמה ובין הסיכון להתפתחות שבץ מוחי (HR, 0.25; 95% CI = 0.08-0.86; p=0.03).

בין מגבלות המחקר הנוכחי, מזכירים החוקרים כי לא היה ביכולתם להבחין בין סוגי שמן הזית השונים שנצרכו. בנוסף, הם מציינים כי עדיין יש להעריך את תוקפן של רמות ה-Oleic acid בפלסמה כסמן עקיף לצריכת שמן זית.

במאמר המערכת, טוענים מומחים בתחום כי חקר הקשר בין תזונה ים-תיכונית ובין מחלות נוירולוגיות החל למעשה רק לאחרונה, והציעה כי יתכן קשר מועיל ביחס למחלת אלצהיימר, פגיעה קוגניטיבית קלה, ירידה קוגניטיבית, essential tremor, מחלת פרקינסון ושבץ מוחי.

על אף שהמחקר הנוכחי מציע כי לצריכת שמן זית השפעה מגינה מפני שבץ מוחי, מזהירים המומחים מפני הסקת מסקנות מתוצאותיו בטרם יאושרו במסגרת מחקר התערבותי בהקצאה אקראית. לדבריהם, תקנון למשתנים רבים לעולם אינו יכול להיות מלא לחלוטין, ובנוסף יתכן והשפעות מועילות אחרות של שמן זית אשר לא זכו להתייחסות בניתוח הנתונים הם שתיווכו והשפיעו על הקשר שנצפה.

בנוסף, מזכירים המומחים כי שמן זית על פי רוב אינו נצרך לבדו כי אם יחד עם מגוון של מוצרי מזון הנחשבים בריאים. דבר נוסף ההופך את העניין למורכב לטענתם, הינו כי לא ברור עדיין מהם המרכיבים הביולוגיים עם ההשפעה המועילה-האפשרית המצויים בשמן הזית.

Neurology 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה