סרטן שד בנשים לאחר הקרנות בשל Hodgkin’s lymphoma נוטה להיות דו-צדדי (מתוך J Clin Oncol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מאי של כתב העת Journal of Clinical Oncology עולה כי בנשים לאחר הקרנות בשל Hodgkins lymphoma המפתחות סרטן שד, האבחון של סרטן השד לרב מוקדם יותר, אך המחלה נוטה יותר להיות דו-צדדית. כמו כן, לנשים אלה סיכון מוגבר לתמותה מכל סיבה.

במחקר זה אספו החוקרים נתונים אודות 253 נשים עם סרטן שד וסיפור של הקרנות בשל Hodgkins Lymphoma (HL) לעומת 741 נשים תואמות עם סרטן שד ללא סיפור של לימפומה. משך הזמן הממוצע בין HL לבין אבחנת סרטן השד היה 18 שנים. הגיל הממוצע בזמן אבחנת סרטן השד היה 42 שנים.

החוקרים מצאו כי סרטן שד לאחר הקרנות בשל HL אובחן בסיכוי גבוה יותר בזמן סקר, אובחן בסיכוי גבוה יותר בשלב מוקדם יותר, וכן בסיכוי גבוה יותר היה דו-צדדי בזמן האבחנה. בנשים לאחר HL נמצא סיכון גבוה יותר לסרטן גם בשד השני בזמן האבחנה (יחס סיכון מתוקנן של 4.3, CI 95% 1.7-11.0). כמו כן, בנשים אלה נמצא סיכון גבוה יותר לתמותה מכל סיבה (יחס סיכון מתוקנן של 1.9, CI 95% 1.1-3.3). גם התמותה מסרטן השד נמצאה גבוהה יותר בנשים לאחר HL , אך לא באופן מובהק סטטיסטית (יחס סיכון מתוקנן של 1.6, CI 95% 0.7-3.4).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בנשים עם סיפור של הקרנות בשל HL , סרטן שד נוטה להיות מאובחן בשלב מוקדם יותר. בנשים אלה סיכון מוגבר למחלה דו-צדדית, וסיכון גבוה יותר לתמותה מכל סיבה. על כן, יש מקום למעקב צמוד אחר השד השני בנשים אלה וכן טיפול צמוד בתחלואה הנלוות.

J Clin Oncol, May 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה