היענות ירודה לתוכנית ה-WHO לשמירה על היגיינת ידיים (מתוך כנס ECCMID)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס ה-European Congress of Clinical Microbiology and Infectious Diseases ה-21 עולה כי קרוב למחצית מאנשי הצוות הרפואי ברחבי העולם אינם מיישמים את המלצות תוכנית ה-Moment 1: Before Touching a Patient לשמירה על היגיינת ידיים מטעם ארגון הבריאות העולמי.

החוקרים מציינים כי תוכנית ה-World Health Organization (WHO) הינה אחת מחמישה מדדים (המכונים moments) של קמפיין עולמי המכונה Save Lives: Clean Your Hands (SLCYH) אותו יזמה תוכנית ה-Clean Care is Safer של ה-WHO במטרה לקדם סביבה המקפידה על היגיינת ידיים נכונה במוסדות רפואיים באמצעות הדרכה והכוונה של אנשי הצוות הרפואי.

לדברי החוקרים, הכל יודעים כי היענות לשמירה על היגיינת ידיים הינה נמוכה מאוד, ועומדת ככלל על סביב 38.7%. חמשת ה’רגעים’ הפכו לתקן הזהב ליישום והערכת היגיינת ידיים ברחבי העולם, הם מסבירים, כאשר Moment 1 הינו בין המדדים החשובים ביותר.

בסקר העולמי הראשון לגבי היענות לשמירה על היגיינת ידיים לפני מגע ראשון עם מטופל, אספו אנשי ה-WHO מידע מ-327 מוסדות רפואיים אשר רשומים לקמפיין ה-SLCYH, ומייצגים 47 מדינות ו-1,527 מחלקות בתי חולים.

החוקרים מצאו כי ההיענות עם המלצות השמירה על היגיינת הידיים ב-76,803 הזדמנויות הייתה 51.4% בלבד. מבין אנשי הצוות הרפואי אשר הקפידו על כללי היגיינת הידיים, הרי שפעולות לשמירה על ההיגיינה כללו חיטוי הידיים ב-60.7%, שטיפתן ב-37.6%, או שתי הפעולות גם יחד ב-1.7% מהמקרים.

החוקרים העומדים מאחורי הסקר הנוכחי המליצו למוסדות הרפואיים יאספו מידע אודות כ-50 הזדמנויות לשמירה על היגיינת הידיים במחלקות נבחרות בבית החולים. ההיענות לתוכנית ה-Moment 1 הייתה הגבוהה ביותר במדינות אירופאיות (64% מבין 22,278 הזדמנויות) והנמוכה ביותר ביבשת אמריקה (26% מ-23,183 הזדמנויות). בנוסף, אנשי הצוות הסיעודי הראו היענות טובה משמעותית מזו של הרופאים (64% ו-48%, בהתאמה).

באופן מפתיע, נמצא כי היענות גבוהה יותר לשמירה על היגיינת הידיים נצפתה במחלקות אמבולטוריות (72%), מחלקות פנימיות (60%) ויחידות לטיפול נמרץ (59%), בעוד שההיענות הנמוכה ביותר נרשמה במחלקות הנשים (37%).

בין מגבלות המחקר הנוכחי מזכירים החוקרים את המשך הקצר של המעקב ואת העובדה כי הסקר בוצע במהלך קמפיין להגברת המודעות להיגיינת הידיים, דבר אשר עשוי היה להוביל לרמות היענות גבוהות מהרגיל.

לדברי מומחית בתחום אשר נתבקשה להגיב לפרסום הדברים, הרי ששיעורי ההיענות לשמירה על היגיינת הידיים לפני המגע הראשון עם המטופל הינם נמוכים משמעותית בהשוואה לאלו שלאחר הטיפול בחולה. על אף שמומחים סבורים כי הדבר נובע מתעדוף של הגנה עצמית על פני הגנה על החולה, הרי שרבים מאנשי הצוותים הרפואיים עשויים להאמין בנוסף כי פעולה זו (שטיפה או חיטוי הידיים בתום הטיפול בחולה) תסייע כחיטוי הידיים לפני המגע עם המטופל הבא.

המומחית מסבירה כי בפועל, ידוע כי אין הדבר כך. באם אנשי הצוות הרפואי נגעו בכל דבר שהוא בין שני המטופלים (לרבות מקלדות מחשב, טלפונים, מכשיר הטלפון הנייד האישי וכדומה), הרי שידיהם ככל הנראה מזוהמים שוב במיקרובים, ויתכן גם בכאלו העמידים לתכשירים אנטימיקרוביאליים. לדבריה, אכן בודדו חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה מחפצים שכאלו באוניברסיטת Tufts בה עובדת, דבר המדגיש לטענתה את החשיבות של היגיינת ידיים לפני המגע הראשון עם המטופל.

באם איש הצוות הרפואי ישטוף ידיו לפני מגע עם מטופל בכל פעם, ולעולם לא ישטוף את ידיו לאחר הטיפול, הרי שלא תהיה כל העברה של מיקרואורגניזמים בין חולים דרך ידיו של המטפל, מדגישה המומחית. לפיכך, עבור החולים הרי שרק היגיינת הידיים שלפני הטיפול היא החשובה.

כשם שהראיות בדבר היענות כוללת נמוכה עומדות בקנה אחד עם מחקרים קודמים בתחום, מוסיפה המומחית, כזהו גם הממצא לפיו ההיענות רבה יותר בקרב אחיות בהשוואה לרופאים. מאחר והצוות הסיעודי מורכב ברובו מנשים על פי רוב, בעוד שהרופאים כוללים שיעור גבוה יותר של גברים, הרי שיתכן והפער הינו קשור במגדר, היא מציעה. לדבריה, מחקרים הראו כי נשים נוטות להקפיד יותר על השמירה על היגיינת הידיים בהשוואה לגברים, דבר העשוי להיתרגם להיענות גבוהה יותר בקרב האחיות בהשוואה לרופאים.

לדברי המומחית, פעמים רבות כאשר מושגת הצלחה בשמירה על היגיינת הידיים בעקבות קמפיין להגברת המודעות לנושא, חלה התרופפות בתחושת החשיבות של המסר. כך, לאחר שישנה הצלחה משאבי בית החולים מופנים לתוכניות חשובות אחרות, וכתוצאה תצפיות מטעם המרכז הרפואי על היגיינת הידיים של עובדיו עשויות להיות פחות תכופות ותוכניות יוזמה לשיפור היגיינת הידיים עלולות להפסק.

לפיכך, טוענת המומחית כי האתגר הגדול ביותר בהקשר זה עבור המוסדות הרפואיים אינו כיצד לשפר את ההיענות לשמירה על היגיינת הידיים, כי אם כיצד לשמרה לצד מטרות חשובות אחרות הקשורות בבטיחות החולה בהן מתמקדים בתי החולים כיום.

מתוך כנס ה-European Congress of Clinical Microbiology and Infectious Diseases ה-21 אשר נערך בחודש מאי 2011 במילאנו.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה