בדיקת A1C אינה מהימנה כבדיקת סקר לסוכרת בילדים (Diabetes Care)

רמות HbA1c (Hemoglobin A1c) אינן מהוות מדד רגיש או ספציפי דיו לזיהוי ילדים ומתבגרים בסיכון לסוכרת או אלו החולים בסוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Diabetes Care.

מהתוצאות עולה כי למרות ש-A1C עשוי לשמש ככלי קליני לזיהוי חולים בסוכרת מסוג 2, ביחד עם רמות סוכר בצום ורמות סוכר לאחר שעתיים, השימוש ב-A1C בלבד לזיהוי מצב קדם-סוכרת וסוכרת מסוג 2, אינו-מומלץ.

החוקרים מסבירים כי ה-ADA (American Diabetes Association) המליץ על שימוש ב-A1C לאבחנת סוכרת וקדם-סוכרת, על-בסיס מחקרים במבוגרים. עם העליה בהשמנה בילדים, חשוב יותר לזהות את מצבים אלו בצעירים, אך לא ידוע רבות אודות השימוש ב-A1C כבדיקת סקר בילדים.

לאור זאת, החוקרים בחנו את הגישה בקבוצה רב-מרכזית של 1156 ילדים ומתבגרים שמנים. כל המשתתפים עברו מבחן העמסת סוכר ומדידת רמות HbA1c.

על-בסיס רמות A1C מתחת ל-5.5%, 77.2% סווגו כתקינים; 21.4% מאלו עם A1C בטווח 5.7-6.4% הוגדרו בסיכון לסוכרת; וב-1.4% מאלו עם A1C מעל 6.5% נקבעה אבחנה של סוכרת.

עם זאת, שיעורי ההסכמה בין רמות HbA1c וקריטריוני מבחן העמסת סוכר היו נמוכים.

על-בסיס תוצאות מבחן העמסת סוכר, 27% מאלו עם קטגורית A1C תקינה סבלו מקדם-סוכרת. מצד שני, רק ב-47% מאלו בקבוצת סיכון לפי רמת A1C מבחן העמסת סוכר הצביע על מצב קדם-סוכרת או סוכרת. בקבוצה עם ערכי A1C הגבוהים ביותר, ל-12.5% היה מבחן העמסת סוכר תקין, ב-24% אובחנה קדם-סוכרת ו-62% אובחנו עם סוכרת מסוג 2.

החוקרים חישבו כי רמת A1C הטובה ביותר לזיהוי קדם-סוכרת הינה 5.5%, אך לרמה זו הייתה סגוליות של 59.9% ורגישות של 57% בלבד. הסף האופטימאלי של A1C לזיהוי סוכרת מסוג 2 היה 5.8%, עם סגוליות ורגישות של 87.6% ו-67.7%, בהתאמה.

לאור הרגישות והסגוליות הנמוכות, השימוש ב-A1C בפני עצמו הינו כלי אבחנתי גרוע לאבחנת קדם-סוכרת וסוכרת מסוג 2 בילדים ומתבגרים שמנים.

הנתונים עולה בקנה אחד עם נתונים קודמים מטעם ה-NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey) שכללו למעלה מ-14,000 משתתפים בגילאי 20, לפיהם לרמת A1C של 6.5% יכולת נמוכה לזהות מצב קדם-סוכרת וסוכרת לא-מאובחנת, בהשוואה למבחן העמסת סוכר.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים פרוספקטיביים להערכת השימוש ברמות A1C בילדים ומתבגרים לניבוי התפתחות סיבוכים הקשורים לסוכרת במהלך החיים.

Diabetes Care 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה