סיכון מוגבר לאנמיה של היילוד לאחר חשיפה אימהית ל-HAART (מתוך J Acquir Immune Defic Syndr)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי חשיפה אימהית ל- HAART(Highly Active Antiretroviral Therapy), החל מהחיים התוך-רחמיים, מלווה באנמיה חמורה של היילוד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפולי HAART מפחיתים את הסיכון להדבקה בנגיף HIV מהאם ליילוד, אך עלולים להגדיל את הסיכון לאנמיה של היילוד.

החוקרים העריכו את שיעורי ההיארעות אנמיה חמורה ראשונה (דרגה 3 או 4) ביילודים לא-נגועים לאימהות נשאיות HIV. הם השוו את שיעורי אנמיה חמורה בין שלוש קבוצות: יילודים שנחשפו לטיפול אימהי ב-HAART במהלך החיים העובריים ובמהלך ההנקה וטיפול ב-Zidovudine חודש אחד לאחר הלידה; יילודים שנחשפו לטיפול אימהי ב-Zidovudine במהלך החיים העובריים, 6 חודשי טיפול ב-Zidovudine לאחר הלידה והנקה; ויילודים שנחשפו לטיפול אימהי ב-Zidovudine במהלך החיים העובריים, חודש טיפול ב-Zidovudine לאחר הלידה והזנה ע”י פורמולות.

מדגם המחקר כלל 1719 יילודים (691 בקבוצה א’, 503 בקבוצה ב’ ו-525 בקבוצה ג’). אנמיה חמורה אובחנה ב-118 יילודים (7.4%). לאחר שישה חודשים, שיעורי אנמיה חמורה עמדו על 12.5%, 5.3% ו-2.5%, בהתאמה (p<0.001). לאחר תקנון, החוקרים מצאו כי בקבוצת היילודים שנחשפו לטיפול אימהי ב-HAART במהלך החיים העובריים ובמהלך ההנקה וטיפול ב-Zidovudine חודש אחד לאחר הלידה תועד הסיכון הגבוה ביותר לאנמיה חמורה (יחס סיכויים של 2.6 ו-5.8, בהתאמה, בהשוואה לקבוצה ב’ וקבוצה ג’, p<0.001).

מרבית אירועי האנמיה היו א-תסמיניים, עם שיפור לאחר מתן תוספי ברזל או מולטיויטמינים והפסקת החשיפה ל-Zidovudine. עם זאת, 11 יילודים (0.6% מכלל היילודים) נזקקו לעירוי בשל אנמיה תסמינית. מיקרוציטוזיס והיפוכרומיה היו נפוצים ביילודים עם אנמיה חמורה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין חשיפה אימהית לטיפול HAART, החל מהחיים התוך-רחמיים, ובין אנמיה חמורה של היילוד. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא וכן למצוא דרכים להפחתת הרעילות ההמטולוגית.

J Acquir Immune Defic Syndr. 2011;56(5):428-436

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה