מהי היעילות של החלפה בין תכשירים נוגדי TNFα בחולים עם ספונדילוארתרופתיות? (מתוך Rheumatology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Rheumatology עולה כי במקרים בהם קיים כישלון טיפולי או אי-סבילות לתכשיר נוגד TNFα בחולים עם ספונדילוארתרופתיות, הרי שביצוע החלפה ראשונה ואף שנייה לתכשיר נוגד TNFα אחר עשוי להביא לתגובה תרפואטית משביעת רצון.

החוקרים מסבירים כי תכשירים נוגדי TNFα הינם יעילים במיוחד בטיפול בספונדילוארתרופתיות, ואולם כ-30% מהחולים מפסיקים מדי שנה ליטול תכשירים אלו בשל יעילות שאינה מספקת או בעקבות תופעות הלוואי הכרוכות בשימוש בהם. לפיכך, ביקשו לבחון בעבודתם זו את התגובה להחלפת הטיפול התרופתי לתכשיר נוגד TNFα שני או שלישי בתנאי העשייה הקלינית הממשית.

לשם כך, סקרו החוקרים באופן רטרוספקטיבי את גיליונותיהם הרפואיים של חולים אשר קיבלו לפחות שני תכשירים נוגדי TNFα. עבור היעד העיקרי של המחקר, נקבע כי הטיפול יעיל באם שלושה חודשים לאחר החלפת הטיפול התרופתי החולה קיבל דעת מומחה טובה או לחילופין הראה שיפור במדד ה-BASDAI של 2 נקודות לפחות (במדד של בין 0 ל-10) או שיפור של 50% (BASDAI 50). עבור היעדים המשניים של המחקר, נקבע כי הטיפול יעיל באם החולה קיבל דעת מומחה טובה או הראה שיפור קליני של 30% ומעלה במדדים של פרקים נפוחים ורגישים.

באשר לסיבות אשר עמדו בבסיס ההחלטה להחליף את הטיפול התרופתי, מציינים החוקרים כי מדובר היה בחולים אשר לא הגיבו מראש לטיפול (Primary non-responders), כאלו אשר אבדה עבורם יעילות הטיפול, או לחילופין כאלה אשר חוו תופעות לוואי.

החוקרים מדווחים כי 377 חולים הנוטלים תכשירים נוגדי TNFα אותרו ומהם 99 טופלו לפחות בשני תכשירים מסוג זה. לדבריהם, 28 מבין 99 חולים אלו טופלו בשלושה תכשירים נוגדי TNFα. בעקבות כישלון טיפולי של תכשיר נוגד TNFα ראשון, הוגדרה התגובה לטיפול בתכשיר השני כמשביעת רצון ב-80.8% מהחולים.

בנוסף, נמצא כי חולים אשר קיבלו תכשיר נוגד TNFα שלישי במספר לאחר כישלון טיפולי בשני תכשירים נוגדי TNFα הראו אף הם תגובה משביעת רצון לטיפול בתכשיר השלישי ב-82.1%. הסיבה להחלפת התכשיר בפעם הראשונה או בפעם השנייה לא היוותה לדברי החוקרים גורם מנבא לתגובה שנצפתה לטיפול.

על סמך תוצאותיהם אלו, מסיקים החוקרים כי בעת כישלון טיפולי או אי-סבילות לתכשיר נוגד TNFα בחולי ספונדילוארתרופתיות, החלפה לתכשיר נוגד TNFα (ואף החלפה שנייה לאחר שני ניסיונות שכשלו) עשויה להביא לתגובה תרפואטית משביעת רצון.

Rheumatology 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה