האם ניתן להפסיק בבטחה את הטיפול בביספוספנטים למשך שלוש שנים? (מתוך הכנס השנתי ה-20 של American Association of Clinical Endocrinologists)

צפיפות המינראלים של העצם נותרה יציבה בנשים שהפסיקו במשך שלוש שנים את הטיפול בביספוספנטים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס השנתי ה-20 של American Association of Clinical Endocrinologists.

לדברי החוקרים, ההנחיות הנוכחיות לטיפול באוסטיאופורוזיס ממליצות על הפסקת התרופה לאחר 4 או 5 שנות טיפול, אך משך החופשה בטיפול לא נבחן לעומק.

הסיבות להפסקת נטילת הטיפול התרופתי כוללות, בין היתר, חשש תיאורטי מפני דיכוי ארוך-טווח של תהליכי רימודלינג של העצם שעשויים בסופו של דבר לפגוע בחוזק העצם. עם זאת, למרות הפסקת הטיפול, לא ברור כמה זמן יש להמשיך בחופשה מהטיפול התרופתי.

במחקר הנוכחי החוקרים סקרו את הנתונים אודות 129 חולים עם אוסטיאופורוזיס ואוסטיאופניה, שהחלו בהפסקה בטיפול התרופתי בשנת 2005 ולאחר מכן. גיל החולים הממוצע עמד על 68 שנים (בטווח 57-79 שנים). רוב המשתתפים במחקר היו נשים, למעט שישה גברים. מרבית החולים טופלו ב-Alendronate (פוסאלאן) (70%), 21% נטלו Risedronate ו-9% נטלו Ibandronate.

במהלך שלוש שנים, לא תועד שינוי משמעותי בצפיפות העצם בעמוד השדרה המותני או בצוואר הירך.

במשתתפים תועדה ירידה משמעותית במדד BSAP (Bone Specific Alkaline Phosphatase) שישה חודשים לאחר הפסקת הטיפול בביספוספנטים. עם זאת, רמות BSAP נותרו יציבות בטווח 8-12 מיקרוגרם לליטר.

הממוצע של החולים עמד על 9 בתחילת החופשה בטיפול ובתום שלוש שנות ההפסקה בטיפול הם עדיין נותרו בטווח זה. מדובר בעדות לכך שזמן מחצית החיים של השפעת ביספוספנטים על השלד אכן ארוך.

במהלך תקופת החופשה בטיפול תועדו חמישה שברים. המקרים תועדו בחולים עם אוסטיאופורוזיס חמורה יותר, אך המחקר אינו בעל עוצמה מספקת לזיהוי שברים. בשלב זה, החוקרים ממליצים על החזרת הטיפול במקרים בהם תועד שבר במהלך החופשה בטיפול.

ממצאי המחקר מבטיחים לרופאים כי ניתן להפסיק את הטיפול בביספוספנטים למשך שלוש שנים, ללא כל נזק לחולים. עם זאת, עדיין קיימת אפשרות למספר קטן של שברים, ובמקרים אלו, יש לחדש את הטיפול.

מתוך הכנס השנתי ה-20 של American Association of Clinical Endocrinologists.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה