האם חשיפה תוך-רחמית ל-Valproate קשורה בעיכוב קוגניטיבי גם בגילאי הילדות? (מתוך כנס American Academy of Neurology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-63 של ה-American Academy of Neurology (AAN) עולה כי יתכן וההשפעות הקוגניטיביות השליליות של חשיפה עוברית ל-Valproate ממשיכות אל תוך גילאי הילדות. התוצאות החדשות ממחקר ה-Neurodevelopmental Effects of Antiepileptic Drugs (NEAD) מראות כי תפקוד קוגניטיבי ירוד שדווח בגיל שלוש שנים קיים גם במעקב בגיל ארבע וחצי שנים.

החוקרים מסבירים כי חומצה ולפרואית אינה בחירה טובה כתכשיר קו-ראשון עבור נשים העשויות להרות. לדבריהם, לא ניתן לנבא אלו מהנשים יהפכו לאמהות, ולפיכך יש לנקוט בזהירות רבה. החוקרים מבקשים לוודא כי נוירולוגים המטפלים בילדים יהיו מודעים לבעיות אפשריות אלו ויהיו עירניים ביחס למתבגרים שהינם ילדים לאמהות הסובלות מאפילפסיה אשר יתכן וטופלו ב-Valproate במהלך ההיריון.

מחקר ה-NEAD הינו מחקר תצפיתי פרוספקטיבי מתמשך ורב-מרכזי הנערך בארצות הברית ובבריטניה. במחקר נכללו נשים הרות הסובלות מאפילפסיה ומקבלות טיפול תרופתי מונותרפי בתכשיר נוגד-פרכוסים. מטרת המחקר הינה להעריך שמא קיימות הפרעות נוירו-התפתחותיות ארוכות-טווח אצל הצאצא בעקבות השימוש בכל אחת מארבע תרופות שכיחות- Valproate, Carbamezapine, Lamotrigine ו-Phenytoin.

החוקרים פרסמו את תוצאותיהם בתום שלוש שנות מעקב ב-New England Journal of Medicine (NEJM) בשנת 2009, וכן את התוצאות הראשוניות בגילאי ארבע וחצי שנים בחודש דצמבר האחרון בכנס השנתי ה-64 של ה-American Epilepsy Society. במהלך הכנס הנוכחי דיווחו החוקרים אודות תוצאות ביניים עדכניות המתייחסות ל-209 ילדים, והמעקב אחריהם צפוי להימשך עד לגיל שש שנים.

החוקרים מצאו כי ילדים אשר נחשפו בתוך הרחם ל-Valproate הראו רמות IQ נמוכות יותר בגיל ארבע וחצי שנים (p=0.04). לדבריהם, ממצא זה עמד בקנה אחד עם החסרים שנצפו בגילאי שנתיים ושלוש. ה-IQ בגיל ארבע וחצי שנים הראה קשר שלילי גם עם מינון ה-Valproate בו טופלה האם (p=0.04), בעוד שהקשר שנצפה ביחס לחשיפה לתכשירים נוגדי-פרכוס אחרים לא היה מובהק.

בקבוצת ה-Valproate, מדווחים החוקרים כי 10% מהילדים הראו רמות IQ הנמוכות מ-70, שיעור גרוע יותר מכפי שנמצא בקרב ילדים לאמהות שטופלו בתכשירים אנטי-אפילפטיים אחרים, ונעו בין 0-3.7%.

מומחית בתחום אשר נתבקשה להגיב לפרסום הדברים, טוענת כי תוצאות אלו מעודדות אותה להימנע ממתן Valproate אף במטופלות מתבגרות. היא מספרת כי מניסיונה היא נוטה להימנע ממילא משימוש בתכשיר זה בקרב נערות מתבגרות בשל תופעות לוואי אחרות הנלוות לשימוש בו, כגון עלייה במשקל, הדללות השיער ותסמונת שחלות פובליציסטיות. עם זאת, לאור ממצאי המחקר הנוכחי נראה הגיוני עוד יותר להימנע מהשימוש בו בהקשר זה, וזאת בשל השפעה טרטוגנית אפשרית, היא מסבירה.

מומחה נוסף אשר נכח בכנס מסכים, ומזכיר כי ההנחיות לטיפול באפילפסיה במהלך ההיריון אשר פותחו בידי ה-American Academy of Neurology וה-American Epilepsy Society ופורסמו בשנת 2009 כבר מציעות כי יש להימנע מהשימוש ב-Valproate במהלך ההיריון במידת האפשר.

מתוך הכנס השנתי ה-63 של ה-American Academy of Neurology (AAN) אשר נערך בהוואי בחודש אפריל 2011.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה