מכשיר חדש לגירוי חוט שדרה נראה מבטיח כטיפול בכאב גב תחתון ללא תופעת לוואי של נימול (מתוך כנס AAPM)

מאת ד”ר אולה קראסיק

מתוצאות ביניים של מחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-27 של האקדמיה האמריקאית לרפואת כאב (American Academy of Pain Medicine 27th Annual Meeting ) עולה כי מכשיר חדש המייצר גירויים בחוט השדרה עשוי לשפר כאב גב תחתון ללא יצירת תחושת נימול.

גירוי חוט השדרה אינו רעיון חדש. זהו טיפול הנמצא בשימוש כ-40 שנה, אך לטיפול זה תופעת לוואי של נימול המתפתחת במעל 70% מהמטופלים. הטכנולוגיה החדשה, הנקראת NervoSystem , משתמשת בגירוי בתדר גבוה של עד 10 קילוהרץ אשר מדכא את הסיבים בגב תחתון. בשל התדר הגבוה, לא חשים המטופלים את תחושת הנימול הרגילה בגירוי חוט שדרה.

בשלב זה מתקיים מחקר פרוספקטיבי להערכת המכשיר. עד כה גויסו כ-75 מטופלים  עם כאב חמור בגב התחתון. בשלב הראשוני של המחקר, השתילו החוקרים באופן זמני אלקטרודות של המכשיר בין T 8-T 11 והעריכו את ההשפעה עד 4 שבועות. אם תוצאות השלב הזמני היו מוצלחות, הושתל המכשיר באופן קבוע והמטופלים קיבלו שלט רחוק לוויסות הגירוי.

בכנס, הציגו החוקרים נתונים אודות 30 מטופלים אר סיימו את השלב הראשוני וקיבלו השתלה קבועה של המכשיר. במעקב ממוצע של 2.4 חודשים, הערכת כאב ויזואלית (visual analog scale, VAS ) של כאב הגב ירדה מ-7.6 ל-1.7 ס”מ (ירידה של 77.1%, P<0.05 ). דרוג VAS של כאב ברגליים ירד מ-7.9 ל-1.0 ס”מ (ירידה של 89.4%, P<0.05 ). כמו כן, מדדו החוקרים רמת מוגבלות בחיי היומיום עקב כאב הגב לפי Oswestry Disability Index והדגימו ירידה מ-61 ל-44 (P<0.001 ). בנוסף, דיווחו המטופלים על שיפור באיכות השינה עם השימוש במכשיר.

מספר תופעות לוואי אשר הודגמו עד כה כללו 2 מטופלים אשר דווחו על גירוי עצבי, ומטופל 1 שפיתח המטומה. למכשיר מגבלה טכנולוגית חשובה הגירוי ניתן באופן רציף, יום ולילה, ועל כן דורש המכשיר כמות גדולה של חשמל. על המטופל לטעון את הסוללות באופן יומיומי. אמנם החוקרים ציינו כי המטופלים שהשתתפו במחקר לא התלוננו על הדבר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי נראה שמכשיר זה עשוי לקדם את הטיפול בכאב גב תחתון. שיטות הגירוי של חוט השדרה אשר היו קיימות בעבר מעולם לא השיגו שיפור בכאב הדומה לזה שהודגם כאן. כמו כן, מכשירים קודמים מייצרים תופעה של נימול, אשר לא קיימת במכשיר החדש. המכשיר אושר באירופה בסוף שנה שעברה, וטרם אושר על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA .

American Academy of Pain Medicine (AAPM) 27th Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה