תכשיר Iloprost (אילומדין) במתן פומי עשוי לעזור במניעת התפתחות סרטן ריאות במעשנים אשר הפסיקו לעשן (מתוך כנס AACR ה-102)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-102 של הארגון האמריקאי לחקר הסרטן (American Association for Cancer Research ) עולה כי Iloprost (אילומדין) עשוי להוות תכשיר מגן מפני סרטן ריאות.

התכשיר Iloprost , שהוא אנלוג של prostacyclin , נמצא בשימוש כיום לטיפול ביתר לחץ דם ריאתי ראשוני (PPH ). הפטנט על תכשיר זה ותכשירים דומים עומד להסתיים בקרוב. במחקר זה הודגם שיפור משמעותי בדיספלזיה endobronchial במעשנים בעבר אשר טופלו ב-Iloprost פומי. לא נמצא שיפור היסטולוגי במעשנים נוכחיים אשר טופלו ב-Iloprost .

עישון סיגריות עדיין מהווה את הגורם מספר 1 לסרטן ריאות. בארצות הברית כמחצית מכל המעשנים הפסיקו לעשן, וכמחצית מכל מקרי סרטן הריאה הם במעשנים בעבר. במחקר שלב 2 זה התבססו החוקרים על ההנחה כי גירוי של prostacyclin או מתן חיצוני של אנלוג של prostacyclin עשוי למנוע סרטן ריאה, כפי שהודגם במספר מודלים מחקריים.

במחקר השתתפו 152 מטופלים מעשנים נוכחיים או מעשנים בעבר, אשר נחשפו ל-20 שנות קופסא לפחות, ואשר הדגימו אטיפיה (atypia ) תאית קלה בציטולוגיה של כיח, ללא סיפור של סרטן. המטופלים עברו ברונכוסקופיה של אור לבן ו-autofluorescence עם ביופסיות אנדוברונכיאליות. בהמשך טופלו המשתתפים במשך 6 חודשים ב-Iloprost פומי במינונים עולים או בפלצבו באופן אקראי. לאחר מכן עברו המשתתפים ברונכוסקופיה חוזרת עם ביופסיות חוזרות. החוקרים עקבו אחר הדרוג ההיסטולוגי הברונכיאלי הממוצע.

סך של 125 משתתפים סיימו את המחקר עם 2 ברונכוסקופיות זמינות (60 בקבוצת Iloprost ו-65 בקבוצת פלצבו). הביופסיות דורגו בין 1-7, כאשר 1 מסמן רקמה תקינה ואילו 7 מסמן carcinoma in situ . החוקרים מצאו כי בתחילת המחקר הביופסיות של המעשנים הנוכחיים הדגימו דרוג גבוה יותר בממוצע מזה של מעשנים בעבר.

בביופסיות הראשוניות ב-74% מהמשתתפים הייתה לפחות ביופסיה אחת עם דיספלזיה קלה (דרוג של 4 או יותר). ממוצע הדרוג של הביופסיות במעשנים הנוכחיים בתחילת המחקר היה 3.1, ואילו של מעשנים בעבר 2.6 (P=0.015 ). הביופסיה החמורה ביותר בממוצע הייתה 4.7 במעשנים הנוכחיים לעומת 4.4 במעשנים בעבר (P=0.10 ). אינדקס הדיספלזיה (כלומר אחוז הביופסיות בדרוג 4 ומעלה) היה 46% בממוצע בקבוצת המעשנים הנוכחיים לעומת 31% במעשנים בעבר (P=0.008 ).

מעשנים בעבר בקבוצת Iloprost הדגימו שיפור מובהק בדרוג הביופסיות לאחר 6 חודשי טיפול. הדרוג הממוצע של הביופסיות ירד ב-1.2 נקודות (P=0.010 ), דרוג הביופסיה הגרועה ביותר ירד ב-1.5 נקודות (P=0.002 ) ואינדקס הדיספלזיה ירד ביותר מ-23% (P=0.006 ).

תוצאה משנית שבדקו החוקרים, דרוג Ki-67 המשקף פרוליפרציה של תאים, לא השתנה לאחר טיפול ב-Iloprost .

החוקרים מסכמים וכותבים כי השיפור במעשנים בעבר אשר טופלו ב-Iloprost פומי היה משמעותי יותר מההבדל בין ההיסטולוגיה של מעשנים בעבר לעומת מעשנים נוכחיים.

American Association for Cancer Research (AACR) 102nd Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה