הערכת התגובה לטיפול ב-Clopidogrel במינון גבוה בנשאי CYP2C19 (מתוך כנס American College of Cardiology)


מתוצאות תת-מחקר GRAVITAS עולה כי מידע גנטי אודות מטבוליזם Clopidogrel עשוי לספק מידע חשוב אודות הכוונת הטיפול בחולים לאחר בדיקות להערכת תפקוד הטסיות. ממצאי המחקר הוצגו בכנס American Heart Association בנובמבר האחרון.

באותו כנס החוקרים דיווחו כי אין תועלת קלינית למתן טיפול ב- Clopidogrel במינון כפול (150 מ”ג) בחולים עם תגובתיות טסיות גבוהה תחת טיפול לאחר PCI. תת המחקר הגנטי, GIFT (Genotype Information and Functional Testing) הוצג בכנס ה-American College of Cardiology.

החוקרים הסבירו כי בניתוח פוסט-הוק הם בחנו את תפקוד הטסיות במחקר GRAVITAS והקשר לתוצאות הקליניות ומצאו כי תגובתיות טסיות של מתחת ל-208 יחידות PRU (Platelet Reactivity Units) מלווה בתוצאות קליניות טובות יותר.

לדברי החוקרים, זהו המחקר הראשון שבחן כיצד המידע אודות הגנוטיפ עשוי להשלים את תוצאות בדיקות להערכת תפקוד טסיות.

במחקר GIFT נכללו 1152 דגימות דם שנאספו במהלך בדיקות סקר להערכת תפקוד טסיות או במהלך מעקב אחר 40 פולימורפיזם, כלל CYP2C19*2, *3, *4, *5, *6, *7, *8, *17; והאחרון שזוהה לאחרונה PON1.

מהממצאים עולה כי בחולים עם אובדן תפקוד אלל אחד, או שני אללים, של CYP2C19 לרוב אין תגובה לטיפול במינון כפול של Clopidogrel. החוקרים מצאו עליה של פי 11 בסיכון לתגובתיות טסיות גבוהה וממושכת לאחר 30 ימים, בחולים הומוזיגוטים לגן CYP2C19*2, בהשוואה לחולים עם הגן הנפוץ ועליה של 62% באלו עם עותק אחד של הגן שאינו מתפקד. לכן במידה ומעוניינים בתגובה פרמקודינאמית טובה בחולים שאינם מגיבים ל- Clopidogrel במינון סטנדרטי, אזי מינון של 150 מ”ג אינו צפוי להשפיע על חולים שהם נשאים של שני עותקים של הגן CYP2C19*2.

ממצאים אלו עומדים בניגוד להמלצה באזהרה שצורפה לתווית הטיפול ב- Clopidogrel אודות אלו עם מטבוליזם ירוד, לפיה Clopidogrel במינון של 150 מ”ג הינו טיפול אפשרי בחולים אלו. המלצה זו התבססה על מחקר פרמקודינאמי/פרמקוקינטי שכלל 10 חולים בלבד. מהמחקר הנוכחי עולה כי זו אינה גישה הולמת בנשאי אללים CYP2C19*2 ועל ה-FDA לשקול בשנית את המלצתו.

החוקרים בחנו גם כיצד מצב הנשאות השפיע על התוצאות הקליניות ומצאו תוצאות פחות טובות בחולים הומוזיגוטים לאובדן התפקוד של הגן. עם זאת, הסקירה הנוכחית כללה רק 14 אירועים ולכן הם מדגישים כי יש לנקוט משנה זהירות בנושא זה.

בניגוד לתוצאות CYP2C19*2, בתת-מחקר של GRAVITAS לא הודגם כל קשר בין מצב הגן PON1 ובין תגובתיות טסיות ל- Clopidogrel בעת בדיקות סקר לאחר PCI או לאחר 30 ימי מעקב או על השינוי בתגובתיות טסיות עם Clopidogrel במינון-גבוה בחולים עם תגובתיות גבוהה תחת טיפול.

החוקרים לא מצאו כל קשר בין תוספת תפקוד CYP2C19*17 ובין ירידה משמעותית בתגובתיות לטיפול לאחר PCI או הגברת התגובה לטיפול ב- Clopidogrel במינון 150 מ”ג.

מתוך כנס American College of Cardiology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה