התועלת של Sativex לטיפול בספאסטיות חמורה בחולים עם טרשת נפוצה (Eur J Neurol)

מתן טיפול ב- Sativexמביא להקלה בספאסטיות בחולים עם טרשת נפוצה, שלא הגיבו לאמצעי טיפול תרופתי אחר, כך עולה מתוצאות מחקר מבוקר שפורסמו ב-European Journal of Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ספאסטיות הינה תסמין נפוץ בחולי טרשת נפוצה, ולעיתים קרובות אינה מגיבה היטב לטיפול. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את היעילות של Sativex בחולי טרשת נפוצה.

המחקר כלל חולים עם טרשת נפוצה וספאסטיות במשך למעלה משלושה חודשים, שלא הגיבה היטב לטיפול תרופתי. הספאסטיות נמדדה באמצעות מדד NRS (Numerical Rating Scale) בטווח 0-10, כאשר שיפור של 20% נחשב הבדל משמעותי קלינית. המחקר כלל חולים שקיבלו טיפול בודד ב- Sativex למשך ארבעה שבועות, במטרה לזהות את אלו שיגיבו לטיפול. אלו עם שיפור של לפחות 20% במדד NRS חולקו לאחר מכן לקבוצת טיפול פעיל או טיפול דמה למשך 12 שבועות נוספים. היעד העיקרי היה השינוי במדד NRS מההקצאה האקראית עד לתום הטיפול.

החוקרים ערכו בדיקות סקר של 660 חולים, מהם נותרו 572 חולים שהמשיכו לשלב הטיפול חד-סמיות: בשלב זה, 34 פרשו מהמחקר, בעיקר בשל תופעות לוואי, ובתום 4 השבועות, ב-241 הושגה תגובת המטרה והם חולקו באקראי, 124 ל- Sativex ו-117 לפלסבו. 17 חולים פרשו מהמחקר (15 ו-2, בהתאמה), בעיקר בשל תופעות לוואי.

במהלך השלב החד-סמיות, החוקרים מדווחים על ירידה של 3.01 במדד NRS ממדד של 6.91 בתחילת המחקר ל-3.9. בשלב כפל-סמיות, המדד ירד בעוד 0.04 בקבוצת Sativex ועלה ב-0.81 בקבוצת הפלסבו. ההבדל הממוצע בשינוי מתחילת המחקר עמד על 0.84- לטובת Sativex. גם המדדים המשניים היו לטובת Sativex.

שיעור תופעות הלוואי הכולל היה דומה בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי Sativex הינו טיפול יעיל להקלה על ספאסטיות שלא הגיבה לאמצעי טיפול אחרים בחולים עם טרשת נפוצה, לאחר ניסיון טיפול בן ארבעה שבועות.

Eur J Neurol, published early online 1 March 2011

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה