הנחיות לאבחון וטיפול בתסמונת Interstitial Cystitis/ Bladder Pain Syndrome

מאת ד”ר אולה קראסיק

האגודה האמריקאית לאורולוגיה פרסמה לראשונה הנחיות מבוססות הוכחות לאבחון וטיפול בציסטיטיס אינטרסטיציאלי או תסמונת כאב שלפוחית (IC/BPS או interstitial cystitis/ bladder pain syndrome ). ההנחיות המלאות מפורסמות באתר האגודה. סיכום ההנחיות יפורסם בגיליון הקרוב של Journal of Urology .

מומחה מהתחום מציין כי בשנת 1999 היה ניסיון לכתוב הנחיות לאבחון וטיפול ב-IC/BPS , אך בזמן זה לא היה מספיק ידע והוכחות קליניות. באופן היסטורי מצב זה שהה בתת-אבחון ותת-טיפול. לאורך הזמן העניין במצב זה עלה ומחקרים קליניים הניבו את המידע הדרוש. עם זאת, פעמים רבות IC/BPS מאובחן באופן שגוי כשלפוחית פעילה ביתר או דלקת כרונית של הערמונית בגברים. המטופלים עשויים לקבל טיפול שגוי במשך חודשים ואף שנים ללא שיפור בתסמינים. אבחון מוקדם של המצב ישפיע באופן חיובי על איכות החיים של המטופלים.

אבחון IC/BPS

ההנחיות הקשורות לאבחון המצב מבוססות על עקרונות קליניים ודעות מומחים:

* על ההערכה הבסיסית לכלול אנמנזה, בדיקה גופנית ובדיקות מעבדה על מנת לעמוד על התסמינים האופייניים ל-IC/BPS (כולל תחושת כאב, לחץ ואי נוחות הקשורים לשלפוחית השתן, העדר זיהום, ותסמינים אורינריים של דחיפות ותכיפות במתן שתן), ולשלול מצבים דומים (כגון שלפוחית פעילה ביתר או דלקת כרונית של הערמונית בגברים).

* יש להעריך חומרת כאב ותסמיני התרוקנות על מנת לעקוב אחר השתנות חומרה זו לאחר טיפול.

* יש לשקול בצוע ציסטוסקופיה ואו מבחנים אורודינמיים במקרים עם התייצגות מסובכת בלבד. מבחנים אלה לא נחוצים לבצוע האבחנה בהתייצגות לא מסובכת. אמנם לא קיימים ממצאים ציסטוסקופיים או אורודינמיים ייחודיים ל-IC/BPS , מבחנים אלה עשויים להדגים ממצאים אחרים, וכן לשלול מצבים אחרים כגון ממאירות של השלפוחית או סעיף בשופכה.

טיפול ב-IC/BPS

בשלב זה לא קיים ריפוי ל-IC/BPS . עבור רב המטופלים אין טיפול אחד אשר נשאר יעיל לאורך זמן. סקירת ספרות על ידי המומחים אשר השתתפו בכתיבת ההנחיות הניבה 86 מאמרים הדנים בטיפול ב-IC/BPS . כאשר לא נמצאו הוכחות מספקות לטיפול מסויים, ההנחיות התבססו על עקרונות קליניים ודעות מומחים.

* יש להתחיל בטיפול השמרני ביותר לפני מעבר לטיפולים פולשניים יותר.

* על סוג הטיפול ההתחלתי והאגרסיביות שלו להתאים לחומרת התסמינים, לשיפוט הקליני של הרופא ולהעדפות המטופל. יש לדון עם המטופלים אודות ציפיות ריאליות מטיפולים שונים.

* מטופלים מסויימים עשויים להנות משילוב של מספר טיפולים במקביל. יש חשיבות רבה להערכת תסמינים לפני תחילת הטיפול ומעקב קבוע אחר השינויים על מנת להעריך את היעילות של טיפול משולב לעומת טיפול בודד.

* יש להפסיק טיפולים אשר לא מניבים תוצאות לאחר ניסיון למשך תקופת זמן משמעותית קלינית.

* יש להעריך באופן סדיר את יעילות הטיפול בכאב והשפעת הכאב על איכות החיים של המטופל. אם הטיפול בכאב אינו מספק, יש לשקול טיפול רב-תחומי ולהפנות את המטופל בהתאם.

* אם לאחר מספר גישות טיפוליות לא חל שיפור במצב המטופל, יש לשקול מחדש את האבחנה.

* אין להציע את הטיפולים הבאים בשל הוכחות לחוסר יעילות או בשל תופעות לוואי בלתי מקובלות: אנטיביוטיקה פומית לאורך זמן; שטיפות תוך שלפוחיתיות עם BCG (מחוץ למסגרת של מחקר); שטיפות תוך שלפוחיתיות עם resiniferatoxin ; טיפול hydrodistention בלחץ גבוה לאורך זמן; סטרואידים סיסטמיים לאורך זמן.

חינוך המטופלים

* יש ללמד את כל המטופלים אודות תפקוד תקין של שלפוחית השתן, הידע הקיים כיום על IC/BPS והידע החסר, הסיכונים והתועלת של כל אופציה טיפולית, העובדה כי אין טיפול אחד שעובד ברב המטופלים, וכי השגת איזון של התסמינים דורשת לרב ניסיונות של מספר אופציות טיפוליות (כולל שילוב של טיפולים).

* יש ללמד מטופלים אודות שינויים התנהגותיים, שיטות לטיפול עצמי, ושיטות התמודדות עם לחץ על מנת לעזור לחיות עם תסמיני IC/BPS .

מומחה מהתחום מציין כי הנחיות אלה יעזרו לרופאי המשפחה ולרופאים המומחים (גניקולוגים, אורולוגים) לזהות את המצב ולטפל באופן מתאים יותר.

הנחיות מלאות באתר האגודה האמריקאית לאורולוגיה

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה