פרוגסטרון מסייע לאיכות השינה בנשים לאחר מנופאוזה (J Clin Endocrinol Metab)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי פרוגסטרון יעיל כנגד הפרעות שינה בנשים בריאות לאחר-מנופאוזה, כך מדווחים חוקרים מבלגיה. עם זאת, לטיפול אין השפעה בנשים ללא הפרעות שינה.

לדברי החוקרים, תרופות היפנוטיות כיום מאריכות את משך השינה אך נוטות לפגום באיכות השינה, כאשר הן משך השינה והן איכותה השתפרו תחת פרוגסטרון.

במסגרת המחקר נכללו 8 נשים בריאות, בטווח הגילאים 48-74 שנים. אף אחת מהנשים לא נטלה טיפול הורמונאלי חליפי ואף אחת מהן לא נטלה כל טיפול תרופתי במשך לפחות חודשיים.

הנשים חולקו באקראי לטיפול בקפסולות פרוגסטרון במינון 300 מ”ג או פלסבו, שניתנו בכל לילה, במהלך תקופה של 3 שבועות. החוקרים תיעדו את השינה במהלך שני הלילות האחרונים.

כל המשתתפות חולקו באקראי בשני מחקרים שהופרדו במרווח של לפחות חודש אחד. ארבע נשים חולקו תחילה לפלסבו וארבע חולקו תחילה לפרוגסטרון.

במהלך שני הלילות הראשונים, השינה הייתה דומה בקבוצת הטיפול הפעיל ובקבוצת הפלסבו. בבוקר שלאחר הלילה הראשון, הוכנס צנתר לאמה ונלקחו דגימות דם במהלך 24 שעות, במרווחי זמן של 15 דקות.

במהלך הלילה האחרון, פרוצדורת דגימת הדם לוותה בהפרעה ניכרת בשינה, עם הטבה משמעותית לאחר טיפול בפרוגסטרון. ממוצע זמן העירות לאחר התחלת השינה היה נמוך ב-53%.

שלב SWS (Slow Wave Sleep) היה ארוך יותר בקרוב ל-50%, ומשך הפעילות הכוללת של גלים איטיים, כעדות למשך ועוצמת השינה העמוקה, היו גבוהים בקרוב ל-45%. התרופות ההיפנוטיות הזמינות כיום נוטות לעכב פעילות זו.

הפרשת GH בזמן שינה הייתה גבוהה יותר, ורמות TSH בערב ובזמן שינה היו נמוכות יותר תחת טיפול בפרוגסטרון.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

J Clin Endocrinol Metab. Posted online February 2, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה