גורמים סביבתיים חדשים הקשורים להשמנת יתר והיפרגליקמיה – סעידה במסעדות, חימום הבית לטמפרטורה גבוהה ושעות שינה מועטות (מתוך Int J Obesity)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת International Journal of Obesity עולה כי סעידה במסעדות, חימום הבית לטמפרטורה גבוהה יותר ושעות שינה פחותות הינם גורמים הקשורים באופן בלתי תלוי להשמנת יתר והיפרגליקמיה.

על מנת לאתר גורמי סיכון סביבתיים חדשים להשמנת יתר או התפתחות היפרגליקמיה עקבו החוקרים במשך 6 שנים אחר כ-1300 נבדקים ללא השמנת יתר בבסיס, ו-כ-1000 נבדקים ללא היפרגליקמיה בבסיס.

* במהלך המעקב, 103 מתוך כ-1300 פיתחו השמנת יתר.

* הגורמים שנצפו בתחילת המחקר במשתתפים שפיתחו השמנת יתר יחסית לאלה שלא, כללו: BMI גבוה יותר, היקף מותניים גבוה יותר, צריכת שומנים רוויים גבוהה יותר, סעידה תכופה יותר במסעדות, יותר שעות צפייה בטלויזיה, מיזוג הבית בטמפרטורה גבוהה יותר, שימוש מוגבר במיזוג, שימוש מוגבר בתרופות נוגדות דכאון או אנטי-פסיכוטיות, צריכה ירודה של סיבים תזונתיים, פעילות גופנית פחותה, ופחות שעות שינה.

* מתוך אלה, הגורמים הבלתי תלויים אשר נמצאו קשורים לפיתוח השמנת יתר, כללו: פעילות גופנית (יחס סיכויים 0.94, סעידה במסעדות (יחס סיכויים 1.47 עבור ארוחה בשבוע, חימום הבית לטמפרטורה גבוהה יותר (יחס סיכויים 2.06), ושעות שינה (יחס סיכויים 0.7 לשעה).

* מתוך כ-1000 משתתפים ללא היפרגליקמיה בבסיס, 174 (כ-18%) פיתחו היפרגליקמיה.

* הגורמים שנצפו בתחילת המחקר במשתתפים שפיתחו היפרגליקמיה יחס לאלה שלא, כללו: צריכה מוגברת של שומנים רוויים, סעידה תכופה יותר במסעדות, יותר שעות צפייה בטלויזיה, מיזוג הבית בטמפרטורה גבוהה יותר, שימוש מוגבר במיזוג, שימוש מוגבר בתרופות נוגדות דכאון או אנטי-פסיכוטיות, פעילות גופנית פחותה, וצריכה ירודה של סיבים תזונתיים.

* מתוך אלה, הגורמים הבלתי תלויים אשר נמצאו קשורים לפיתוח היפרגליקמיה, כללו: צריכת סיבים תזונתיים (יחס סיכויים 0.97 עבור כל גרם ליום), סעידה במסעדות (יחס סיכויים 1.49 עבור ארוחה בשבוע), חימום הבית לטמפרטורה גבוהה יותר (יחס סיכויים 1.95).

החוקרים מסכמים וכותבים כי גורמים סביבתיים אשר נמצאו קשורים לפיתוח השמנת יתר והיפרגליקמיה הם סעידה במסעדות, הגבלת שעות שינה וחימום הבית לטמפרטורה גבוהה יותר. הדבר לא אומר כי הורדת הטמפרטורה בבית ושינה ממושכת יותר ימנעו השמנה. מצד שני, אלה הם גורמים סביבתיים הניתנים לשליטה. מומחה מהתחום מסביר כי טמפרטורה נמוכה יותר בבית מחייבת צריכת אנרגיה פנימית על מנת לשמור על חום גוף. כך ניתן להסביר את השפעת חימום הבית. שינה פחותה ידועה כקשורה להשמנה, יתכן על רקע הורמונלי או על רקע הנטייה לאכול על מנת לשמור על רמת אנרגיה מספקת לתפקוד.

Int J Obesity. February, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה