האם ניתוח כריתת שקדים מהווה אפשרות טיפולית סבירה בילדים עם תסמונת PFAPA (מתוך J Pediatr)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר מטא-אנליזה חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת Journal of Pediatrics עולה כי ניתוח כריתת שקדים עשוי להיות אפשרות סבירה ומוצלחת לטיפול בילדים עם תסמונת PFAPA . אמנם, הנתונים הקיימים בספרות הרפואית אינם רבים.

מחקר מטא-אנליזה זה אסף נתונים של 15 מחקרים אשר בדקו יעילות tonsillectomy או adenotonsillectomy כטיפול בילדים עם תסמונת PFAPA (כלומר periodic fever with aphthous stomatitis, pharyngitis and adenitis ). מתוך מחקרים אלה 13 היו מחקרים תצפיתיים ו-2 מחקרים אקראיים מבוקרים.

סך של 149 ילדים טופלו בכריתת שקדים. שיעור ההחלמה המלאה בילדים אלה היה 83% (CI 95% 77-89%). מטא-אנליזה של שני המחקרים האקראיים המבוקרים הדגימה עקביות של התוצאות, עם יחס סיכויים (odds ratio ) משותף להחלמה מלאה של 13 (CI 95% 4-43, P<0.001 ).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ניתוח נראה כאפשרות סבירה לטיפול בתסמונת PFAPA . אמנם, העדויות הקיימות הן מעטות, ועל כן ממליצים החוקרים לשקול ניתוח במקרים בהם התסמינים מפריעים באופן ניכר לאורח החיים של הילד והטיפול התרופתי לא השיג תוצאות משביעות רצון. מומחה מהתחום אשר הגיב על המחקר ציין כי ניתוח כריתת שקדים הינו ניתוח פשוט ולרב לא מסובך, ועל כן מעודד להשתמש באפשרות זו בילדים עם אבחנה דפיניטיבית.

J Pediatr. February, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה