גישה משולבת מעלה שיעורי הפניה לשיקום לב (Arch Intern Med)

הפניה אוטומטית בשילוב עם דיון עם המטופלים הינה הדרך הטובה ביותר להגדיל את מספר החולים הלוקחים חלק בתוכניות שיקום לב, להן השפעה חיובית על שיעורי התמותה הלבבית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Archives of Internal Medicine.

החוקרים מסבירים כי ישנה שונות נרחבת בין בתי חולים באופן בו הם מגייסים חולים לתוכניות שיקום לב. לפי ההערכות, רק כ-30% מהחולים המתאימים לתוכניות אלו אכן לוקחים חלק בהן, למרות שקיימים הבדלים נרחבים בין אזורים שונים.

מחקרים הוכיחו כי בחולים שאושפזו עם תסמונת כלילית חריפה או לאחר אנגיופלסטיה או מעקפים חל שיפור בשיעורי התמותה בעקבות תוכניות שיקום לב, ואף בחולים עם מחלת לב יציבה ישנה תועלת לתוכניות אלו, הכוללת טיפול תרופתי אופטימאלי בשילוב עם המלצות לשינוי אורחות החיים.

החוקרים סבורים כי בשל שיעורי ההפניה הנמוכים למרכזי שיקום לב, שיעורי התמותה גבוהים מהנדרש. רופאים רבים אינם מודעים ליתרונות של שיקום לב.

במחקר הנוכחי העריכו החוקרים את הגישות להפניית חולים בהשוואה לגישה הסטנדרטית: “אוטומטית” בה נשלח לחולה מכת המפרט את הפגישה במרכז השיקום; “איש קשר” בה איש צוות רפואי הסביר את היתרונות של התכנית למטופל בזמן ששהו בבית החולים; ושילוב של שתי הגישות הקודמות. הסקר כלל 2635 חולים בזמן שאושפזו באחד מ-11 בתי חולים באונטריו, ושוב שנה לאחר מכן.

מניתוח הממצאים עולה כי קיים קשר משמעותי בין גישת ההפניה ובין מספר ההפניות לשיקום לב וההשתתפות בתוכניות אלו, כאשר גישה משולבת (אוטומטית + איש קשר) הביא לעליה של פי שמונה בהשתתפות בתוכניות אלו, בהשוואה לגישה הסטנדרטית.

החוקרים קוראים להשקיע מאמצים נוספים במטרה להבטיח כי החולים המתאימים מופנים לתוכניות השיקום ההולמות. יש לשלוח את החולים הקשים ביותר ולהתאים להם תוכנית שונה מזו של חולים צעירים, פעילים יותר.

Arch Intern Med 2011; 171:235-241

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה