מה בין נטילת תרופות אנטי-פסיכוטיות ובין נפח המוח בחולי סכיזופרניה (Arch Gen Psych)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי בחולי סכיזופרניה המטופלים בתרופות אנטי-פסיכוטיות תתכן אובדן כמות קטנה, אך מדידה, של רקמת מוח עם הזמן. בחולים הנוטלים את המינונים הגבוהים ביותר במהלך תקופה ממושכת נרשמה הירידה הגדולה ביותר בנפח המוח.

בנוסף, קיים קשר בין משך המחלה וחומרתה ובין אובדן רקמת המוח, אך הקשר בין תרופות אנטי-פסיכוטיות ובין נפח המוח נותר משמעותי גם לאחר תקנון לגורמים אלו. אובדן הנפח אירע גם בחומר האפור וגם בחומר הלבן.

לדברי החוקרים, קשה להעריך את המשמעות המלאה של ממצאים אלו ודרושים מחקרים אקראיים ומבוקרים לשם כך.

מדגם המחקר כלל 211 חולי סכיזופרניה שעברו בדיקות MRI חוזרות של המוח, שהחלו זמן קצר לאחר האבחנה. לכל חולה בוצעו בממוצע 3 סריקות במהלך מעט פחות משבע שנים, עם סך כולל של 674 סריקות. בדיקת ה-MRI הראשונה נערכה בין 1991 ו-2006 והאחרונה נערכה בין 1995 ו-2009.

החוקרים העריכו את ההשפעה של ארבעה גורמים אפשריים התורמים לאובדן נפח המוח: משך המחלה, טיפול אנטי-פסיכוטי, חומרת המחלה ושימוש בחומרים אחרים.

מהתוצאות עולה קורלציה בין מעקב ארוך יותר ובין נפח קטן יותר של רקמת המוח. טיפול אנטי-פסיכוטי אינטנסיבי יותר עמד בקורלציה עם מדדים של ירידה כללית וספציפית ברקמת המוח, לאחר תקנן להשפעות משך המחלה וחומרתה ושימוש בחומרים אחרים.

באלו שנטלו טיפול אנטי-פסיכוטי רב יותר חלה ירידה קטנה יותר בנפח החומר האפור. ירידה פרוגרסיבית בנפח החומר הלבן הייתה בולטת במיוחד בחולים שקיבלו יותר טיפול אנטי-פסיכוטי.

השינויים בנפח המוח עם הזמן היו דומים עם כל משפחות התרופות האנטי-פסיכוטיות.

תועדה קורלציה מתונה יחסית בין חומרת המחלה ובין ירידה בנפח הרקמה, לא תועד קשר עם שימוש בחומרים שונים, לאחר תקנון למשתנים שונים.

החוקרים כותבים כי ייתכן ולמרות שתרופות אנטי-פסיכוטיות מקלות על פסיכוזה והסבל הנלווה, ייתכן ותרופות אלו אינן עוצרות את התהליכים הפתופיזיולוגיים בבסיס סכיזופרניה ועשויים אף להחמיר את הירידה בנפח רקמת המוח. הם מדגישים כי אין המשמעות היא שעל חולי סכיזופרניה להפסיק בנטילת הטיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות.

Arch Gen Psych. 2011;165:126-137

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה