סיכון מוגבר למחלות ממאירות חוץ-כבדיות בחולים עם שחמת הכבד (Am J Gastroenterol.)

חולים בשחמת הכבד (צירוזיס) מצויים בסיכון גבוה יותר משמעותית למחלות ממאירות לא רק סרטן הכבד מסוג HCC (Hepatocellular Carcinoma) אלא גם ממאירויות חוץ-כבדיות כך עולה ממחקר חדש מארה”ב.

אחד הממצאים הבולטים יותר במחקר היו כי האתיולוגיה לשחמת הכבד הינה גורם משמעותי בסיכון להתפתחות מחלות ממאירות.

בקרב חולים עם שחמת כבד על-רקע זיהום נגיפי ב-HBV (Hepatitis B Virus) או HCV (Hepatitis C Virus) (עם או בלי היסטוריה של צריכת אלכוהול) הסיכון ל-HCC במהלך חמש שנים עמד על 11.2%. עם זאת, באלו עם שחמת הכבד על-רקע PBC (Primary Biliary Cirrhosis), PSC (Primary Sclerosing Cholangitis), חסר Alpha-1 Antitrypsin, או מחלת כבד על-רקע אלכוהול, הסבירות ל-HCC לאחר חמש שנים עמדה על 3.4% בלבד.

מנגד, הסיכון לממאירות חוץ-כבדית היה הגבוה ביותר בחולים עם PBC או צירוזיס על-רקע אלכוהול.

להערכת הסיכון לממאירות חוץ-כבדית החוקרים עקבו אחר 952 חולים עם שחמת הכבד; להערכת הסיכון ל-HCC הם עקבו אחר 797 חולים (לאחר הוצאת חולים שהיו חיוביים ל-HCC בבדיקת CT או שאובחנו עם HCC בתוך שישה חודשים מתחילת המחקר).

בסה”כ, בחולי שחמת הכבד הסיכון ל-HCC היה גבוה יותר פי 186 בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. שכיחות נקודתית של היארעות HCC לאחר שנה, שלוש שנים וחמש שנים לאחר בדיקת CT ראשונה שלילית עמדה על 1.2%, 4.4% ו-7.8%, בהתאמה.

מהתוצאות עולה כי הסיכון לממאירות חוץ-כבדית היה קרוב לפי שתיים בהשוואה לסיכון באוכלוסייה הכללית. שכיחות נקודתית של ממאירות חוץ-כבדית לאחר שנה, שלוש שנים וחמש שנים, עמדה על 2.2%, 4.5% ו-6.8%, בהתאמה. הממאירויות החוץ-כבדיות הנפוצות ביותר היו סרטן שד, סרטן ריאות ולימפומה.

התוצאות אינן תומכות בהגברת בדיקות הסקר לממאירות חוץ-כבדית ספציפית בחולים ללא תסמינים מכוונים עם שחמת הכבד. עם זאת, נדרשת מודעות רבה לסימני אזהרה מוקדמים למחלות ממאירות בחולים אלו.

Am J Gastroenterol. Posted December 21, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה