האם ילדים עם סינוסיטיס חריפה מקבלים את הטיפול הנכון? ( מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של כתב העת Pediatrics עולה כי אחוז ניכר מהמרשמים הניתנים לילדים אם סינוסיטיס חריפה הם לאנטיביוטיקה רחבת-טווח, בניגוד להנחיות הממליצות על מתן Amoxicillin (מוקסיפן).

החוקרים התבססו על הירידה בפניות לרופאים והשימוש הנרחב יותר ב-Amoxicillin לאחר הכנסת החיסון נגד פנאומוקוק בהקשר של דלקת חריפה של אוזן תיכונה (AOM ), ולאחר הכנסת ההנחיות של AAP American Academy of Pediatrics למתן Amoxicillin כקו ראשון ל-AOM ב-2004. החוקרים בדקו האם שינויים דומים קרו בהקשר של סינוסיטיס חריפה בילדים לאחר הכנסת הנחיית AAP למתן Amoxicillin כקו ראשון במצב זה.

הנתונים נלקחו מהמידע שנאסף במהלך 1998-2007 בסקרים National Ambulatory Medical Care Survey, National Hospital Ambulatory Medical Care Survey , והחוקרים בדקו שינויים באופן הטיפול לאורך השנים. בזמן זה 538 ילדים מתחת לגיל 18 אובחנו עם סינוסיטיס חריפה. מספר הביקורים השנתיים נשאר קבוע סביב 11-14 ביקורים פר 1000 ילדים (P=0.67 ). יחס הביקורים בהם ניתן מרשם לאנטיביוטיקה נשאר גם הוא קבוע (82%, P=0.71 ). יחס המרשמים ל-Amoxicillin עלה מ-19% ל-58% במהלך תקופת המחקר (P<0.01 ), אם כי מרשמים לאנטיביוטיקה רחבת טווח, כגון מקרולידים (18%) נשארו נפוצים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי, בניגוד ל-AOM , שיעור הפניות לרופא בשל סינוסיטיס חריפה לא ירד לאחר הכנסת החיסון נגד פנאומוקוק. יחס המרשמים ל-Amoxicillin עלה בהתאם להנחיות, אם כי שיעור המרשמים לאנטיביוטיקה רחבת טווח, כגון מקרולידים, עדיין גבוה מהרצוי. החוקרים מציינים כי לאור תוצאות המחקר נראה כי סינוסיטיס חריפה היא אחת המחלות בהן יש צורך בהמשך הסברה בדבר שימוש מושכל באנטיביוטיקה.

Pediatrics, December 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה