תובנות חדשות בנוגע ליתרונות ההנקה (Nature)

במאמר חדש שפורסם ב-Nature מדווחים חוקרים על התובנות החדשות הנוגעות ליתרונות של הנקה. לדברי החוקרים, המרכיבים השונים של הארוחות של היילודים משפיעים על התפתחותו, וכל הפורמולות תמיד יהיו חסרות חלק מהמרכיבים של חלב אם. ממחקרים עולה כי למרכיבים אלו בחלב אם תפקיד שהוא מעבר לתועלת התזונתית הישירה.

לדוגמא, מחקר PROBIT (Promotion of Breastfeeding Intervention Trial) מצא כי לילדים בגיל שש שנים לאימהות שהניקו רמת אינטליגנציה גבוהה יותר בהשוואה לילדים לאימהות שלא קיבלו עידוד להניק. ייתכן כי הדבר נובע מגנים ספציפיים בחלב אם .

חלב אם לבנים ובנות

לפי המאמר, חלב אם לבנים מכיל כמות שומן וחלבון גדולה יותר מחלב אם שניתן לבנות. ההבדל בין המינים הוא מרתק בעיניי המומחים התחום. לדבריהם, ידוע כי בנים גדלים מהר יותר מבנות, וייתכן כי הסיבה לכך היא החלב. ההערכה היא כי הגוף יודע איזה חלב לייצר על-פי אופי היניקה של התינוק, וייתכן כי זו הסיבה להבדלים  בין המינים.

סיכון נמוך להפרעות במערכת העיכול

מספר מחקרים טענו כי ביילודים שניזונו מחלב אם שיעור הזיהומים היה נמוך יותר, אך מחקרים מעטים הוכיחו כי חלב אם משפיע גם על ביטוי הגנים בתאי הקיבה של יילודים.

החוקרים כותבים כי ידוע שלחלב אם יש יתרונות, אך עד כה לא הצליחו לזהותם במדויק.

המחקר בחן את הקולוניזאציה של חיידקים במערכת העיכול של יילודים ומצא כי יש הבדלים בין תינוקות שניזונו מחלב אם, העשויים להגן מפני שלשולים או אלרגיות למזון.

יתרה מזאת, חלב אם עשיר ב-HOM (Human Milk Oligosaccharides), העשויים להגן מפני זיהומים. בחלק מהאימהות יש עד 200 אוליגוסכרידים שונים, שאינם מצויים בפורמולות לתינוקות, לכן הדרך היחידה לקבל אותם היא להוסיף זאת. להוספת HOM אין השפעה דומה לזו של מתן המרכיבים באופן טבעי בחלב אם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אמנם חל שיפור מתמשך בפורמולות של יילודים, אך עדיין משקיעים מאמצים להות את המאפיינים הייחודיים של חלב אם במטרה לשפר את הפורמולות לתינוקות מאחר שלא כל התינוקות ניזונים מחלב אם.

Nature, Dec. 23, 2010; vol 468: pp S5-S7

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה