מחקר חדש מדגיש את חשיבות הניטור אחר חולים העוברים Video EEG (מתוך Epilepsia)


מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון נובמבר של ירחון Epilepsia עולה כי תשעה אחוזים מחולים עם אפילפסיה רפרקטורית לטיפול תרופתי עלולים לחוות תופעות שליליות במהלך בדיקת Video electroencephalography (Video EEG) המבוצעת כהכנה לקראת ניתוח.

לדברי החוקרים, ממצאיהם אלו מדגישים את חשיבותו של ניטור קפדני אחר הנבדקים העוברים Video EEG. בנוסף, מציינים החוקרים כי מצאו שתופעות שליליות- ובעיקר אירועים פסיכיאטריים, חבלות או סטטוס אפילפטיקוס- הינן צפויות וניתנות ככל הנראה למניעה.

החוקרים מסבירים כי באמצעות דיון עם החולה ותשאול ראוי אודות ההיסטוריה הרפואית שלו, ניתן לנבא את הסיכון להופעת תופעות שליליות ביחידת הניטור. אירועים כאלו, הם מוסיפים, אינם מאותרים דיו.

ניטור באמצעות Video EEG הינו האופן המיטבי לזיהוי סוג הפרכוס ומיקומו, מסבירים החוקרים. לדבריהם, באופן טיפוסי הקלינאים נוטים להפחית בהדרגה את הטיפול התרופתי נוגד הפרכוסים (Antiepileptic drugs, AEDs) באופן המאפשר זיהוי של פרכוסים רבים יותר בפרק זמן קצר יותר. עם זאת, ירידה הדרגתית במינון ה-AEDs עלולה בנוסף להזיק לחולה, וזאת אף במסגרת המבוקרת של יחידת הניטור.

במטרה לבחון את האירועים השליליים המופיעים במהלך ניטור Video EEG, החוקרים העריכו באופן רטרוספקטיבי 596 מפגשים ב-507 חולים. הם מציינים כי ל-14% מהחולים היו מפגשים חוזרים, וכי הניטור נמשך בממוצע חמישה ימים.

החוקרים מדווחים כי 44% מהחולים חוו סך של 53 תופעות שליליות. 20 חולים חוו סיבוכים פסיכיאטריים, ובעיקר פסיכוזה פוסט-איקטלית (כך ב-17 חולים).

19 חבלות אירעו בקרב 15 חולים, וכולן אירעו במהלך פרכוסים טוניים-קלוניים מפושטים.

מבין 400 החולים עם אבחנה ודאית של אפילפסיה, 5% חוו סיבוכים פסיכיאטריים, 4% חוו חבלות, 3% חוו סטטוס-אפילפטיקוס ו-1% מהחולים חוו תופעות לוואי הכרוכות בטיפול.

החוקרים מדווחים כי גורם הסיכון החזק ביותר לתופעות הלוואי היה משך האפילפסיה, כאשר חולים אשר מחלתם נמשכה למעלה מ-17 שנים הראו סיכון משולש לתופעה כלשהי וסיכון מוגבר פי 6 לאירוע פסיכיאטרי.

תופעות הלוואי הספציפיות היו קשורות לעבר הרפואי של החולים, מסבירים החוקרים, כאשר תחלואה פסיכיאטרית קודמת הגבירה את הסיכון לאירוע פסיכיאטרי פי 16, וסיפור קודם של סטטוס אפילפטיקוס או חבלה הגביר את הסיכון לאירוע שאינו פסיכיאטרי פי למעלה מ-3. בנוסף, חולים קשישים מצויים היו בסיכון מוגבר אף הם. 91% מהאירועים השליליים הופיעו במהלך ארבעת הימים הראשונים של הניטור, הם מציינים.

בהתבסס על ממצאיהם אלו, מסיקים החוקרים כי על כל החולים להימצא תחת ניטור מתמשך של 24 שעות ביממה, וכי כשהמדובר בחולים עם עבר פסיכיאטרי, יש לערב פסיכיאטר בשלבים מוקדמים של התהליך. הם מזכירים כי במדינות רבות החולים עוברים Video EEG בחדר עם מיטה המצויד במצלמה אולם ללא פיקוח אנושי. לטענתם, נוהל שכזה אינו אתי, שכן יש צורך בפיקוח על מנת להגן על החולה כשאינו מטופל תרופתית.

Epilepsia  2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה