המחקר הגדול בעולם בתחום מחלות הכיליה מצביע על יתרונות משמעותיים להפחתת כולסטרול בחולי כיליה (הודעת MSD)

בהמשך לדיווח על מחקר ה-SHARP להלן הודעתה של חברת MSD בעקבות פירסום המחקר:

כרבע מהתקפי הלב, השבץ המוחי והניתוחים לפתיחת עורקים חסומים בחולים הסובלים ממחלת כיליה כרונית עשויים להיחסך, באמצעות טיפול תרופתי ב INEGY ® המשלב את התרופות     ezetimibe (שם מסחרי איזיטרול®) ו simvastatin להפחתת רמות הכולסטרול. כך עולה מהמחקר הגדול בעולם בתחום מחלות הכיליה, אשר נחשף בכנס החברה האמריקאית לנפרולוגיה, שהתקיים בסוף נובמבר בדנבר, קולורדו 1 . המחקר בוצע על ידי יחידת שירותי המחקר הקליני והמחקרים האפידמיולוגיים של אוניברסיטת אוקספורד, בבריטניה.

עם פרסום תוצאות המחקר, אמר ראש צוות החוקרים פרופ’ קולין באיג’נט, כי “יש כאן בשורה חדשה  מצוינת לחולים במחלות כיליה. עד היום, היה ידוע כי הורדת רמות הכולסטרול עשויה להקטין את הסיכון להתקפי לב, שבץ מוחי ואת הצורך בטיפול כירורגי לפתיחת עורקים חסומים באנשים בעלי כליות המתפקדות באורח נורמאלי. המחקר הנוכחי מוכיח כי להורדת רמות הכולסטרול יש השפעה דומה גם על חולים במחלות כליות כרוניות, ללא תלות ברמת החומרה של מחלתם. נטילה לאורך זמן של ezetimibe (שם מסחרי איזיטרול®) יחד עם  simvastatin תמנע כרבע מהתקפי הלב, מקרי השבץ המוחי והניתוחים לפתיחת עורקים חסומים, ותוביל מדי שנה למניעת אירועים כאלה בכ- 250,000 חולי כיליות בכל העולם”.

מחקר SHARP ראשי תיבות של ”  “ Study of Heart And Renal Protection , כלל כמעט 9,500 מתנדבים בני 40 ומעלה, הסובלים ממחלות כיליה, ומטופלים ב- 380 בתי חולים ב- 18 מדינות. החולים שנכללו במחקר איבדו לפחות 50% מכושר התפקוד הנורמאלי של כיליותיהם, ושליש מהם נזקקו לטיפולי דיאליזה. חולים אילו היו ללא עבר של  התקף לב, ניתוח מעקפים ולא נזקקו לתומכן (סטנט) לשחרור חסימה בכלי הדם. המחקר היה מבוקר בתרופת דמה (פלסבו), ונערך במתכונת כפולת סמיות, כאשר הן הרופא והן החולה אינם יודעים האם התרופה אותה מקבל המטופל היא האמיתית או תרופת דמה. החולים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות: האחת קיבלה מדי יום טבליה משולבת, של 10 מ”ג ezetimibe ו- 20 מ”ג simvastatin , בעוד הקבוצה השניה קיבלה טבליית דמה, הדומה במראה בלבד לתרופת המחקר, אך אינה כוללת תרופות. המחקר ותקופת המעקב נמשכו כחמש שנים בממוצע.

מחקר SHARP תוכנן בוצע ונותח באופן בלתי תלוי במקורות המימון, על ידי היחידה לשירותי מחקרים קליניים והיחידה למחקרים אפידמיולוגיים (CTSU ) של אוניברסיטת אוקספורד, בהנחייתה של ועדת היגוי  בלתי תלויה שכללה רבים ממומחי הכליות העולמיים. המחקר נעשה בתמיכתה של Merck & Co.   ) הידועה בשם MSD מחוץ לארה”ב ובקנדה) אשר סיפקה גם את התרופות שנצרכו במהלכו. מימון נוסף של המחקר, הגיע מהמועצה הלאומית האוסטרלית לבריאות ולמחקר רפואי (NHMRC ), הקרן הבריטית למחלות לב (BHF ), והמועצה הבריטית למחקר רפואי (MRC ). תכנון המחקר החל באמצע שנות התשעים וכלל שני מחקרי חלוץ ראשוניים (פיילוט) ובעקבותיהם המחקר העיקרי שהחל בשנת 2003 והסתיים בספטמבר 2010.

סיכום ממצאי המחקר העיקריים

מספר התקפי הלב, מקרי השבץ והניתוחים לפתיחת כלי דם חסומים בחולים שקיבלו שילוב של ezetimibe ו simvastatin  היה נמוך בשישית בהשוואה לקבוצת הביקורת, שקיבלה תרופת דמה. שיעורי ההפחתה היו דומים בכל סוגי החולים שנכללו במחקר.

במהלך המחקר, הפסיקו כשליש מהמטופלים את השימוש בתרופות שניתנו להם אולם ההפסקה הזאת לא הייתה בדרך כלל בשל תופעות לוואי: שיעור ההפסקה היה דומה בקבוצת הטיפול ובקבוצת הביקורת שקיבלה תרופת דמה. החוקרים חישבו ומצאו כי אילו המשיכו כל המטופלים ליטול את התרופה, עשוי היה השילוב בין ezetimibe ובין simvastatin להניב תוצאות טובות עוד יותר, ולהקטין את הסיכון בשיעור של כרבע מהמקרים.

תוספת של 10 מ”ג ezetimibe לטיפול היומי ב simvastatin מאפשרת הפחתה גדולה יותר ברמות הכולסטרול LDL (הכולסטרול ה”רע”) במתכונת בטוחה. הטיפול המשולב עשוי להיות טוב ולהתאים במיוחד לחולים במחלות כיליה, בזכות מניעת הסיכון לתופעות לוואי האופייניות לשימוש בסטטנים במינון גבוה.

המחקר לא הציג עובדות התומכות בחשש שהועלה בעבר לגבי תופעות לוואי אפשריות של ezetimibe בתחום הסרטן, ולא הראה הוכחות לסיכון גבוה יותר לבעיות בשרירים או בכבד.

לדברי פרופ’ באיג’נט, “עד היום ידענו על בסיס מחקרים קודמים כי סטטינים מפחיתים את הסיכון להתקפי לב ושבץ באנשים שכיליותיהם מתפקדות באופן נורמאלי. עם זאת, האמונה שרווחה עד עתה הייתה כי שיעורי כולסטרול גבוהים אינם מהווים גורם מהותי למחלות לב או למקרי שבץ מוחי באנשים הסובלים ממחלת כיליה כרונית כך שהורדת הכולסטרול לא תועיל להם. מחקר SHARP מספק את ההוכחה הישירה הראשונה לכך שהפחתת רמות הכולסטרול הינה אפקטיבית בחולי כיליות, ושהתועלת הנובעת מהפחתה זו הינה משמעותית.

החוקר הראשי השותף במחקר SHARP , ד”ר מרטין לאנדריי, ציין כי המחקר מספק ומבסס הוכחות לבטיחות הטיפול המשולב של ezetimibe ו simvastatin . “לא היו כל הוכחות לתופעות לוואי חמורות, ובמיוחד לא נמצאו ממצאים התומכים בחשש שהועלה בעבר לפיו ezetimibe עלול לגרום לסרטן. מחקר SHARP מוכיח באופן ברור כי הפחתה משמעותית ברמות הכולסטורול המושגת באמצעות הטיפול הזה היא בטוחה, ומספקת תועלת דומה לזו המוכרת בחולים בעלי תפקוד כליות תקין”.

תוצאות מחקר SHARP רלבנטיות גם לאנשים שאינם סובלים ממחלת כליות כרונית. הטיפול המשולב של ezetimibe וסטטין simvastatin הציג יתרונות והפחתה בשיעורי ה LDL כולסטרול הזהים לאלה המושגים באמצעות מינון גבוה של סטטין. כיוון שככל שרמת הכוסטרול נמוכה יותר יורדת גם רמת הסיכון, ניתן להסיק מהמחקר גם כי חולים הנותרים עדיין בסיכון גבוה לאירועי שבץ והתקפי לב גם לאחר שהם מקבלים מינון מירבי של סטטנים, עשויים להפיק תועלת מהוספת ezetimibe למשטר הטיפול הנוכחי שלהם בסטטינים.

מחלות כיליה כרונית פוגעות באחד מכל עשרה אנשים בעולם. אנשים הסובלים ממחלות כיליה כרוניות מצויים בסיכון גבוה ביותר לפתח מחלות לב או ללקות בשבץ. עד היום, לא ידעו הרופאים כיצד למנוע סיכונים כאלה באוכלוסיית החולים הזאת. סביר להניח כי הממצאים במחקר SHARP  יובילו לשימוש נרחב בטיפולים להפחתת כולסטרול בקבוצה גדולה של חולים בסיכון גבוה אשר לא קיבלה עד כה טיפול כזה.

אין באמור לעיל כדי להוות המלצה לטיפול פרטני.

1. מצגת מחקר ה SHARP אשר הוצגה למשתתפי הכנס הנפרולוגי  שהתקיים בסוף נובמבר בדנבר, קולורדו פורסמה באתר האינטרנט:   http://www.sharpinfo.org /

מידע נוסף אודות  התכשיר איזיטרול זמין באתר משרד הבריאות:

עלון לצרכן:   http://www.health.gov.il/units//pharmacy/trufot/alonim/392.pdf .

עלון לרופא:    http://www.health.gov.il/units/pharmacy/trufot/PerutTrufa.asp

בטרם הנחיית השימוש בתכשיר איזיטרול יש לעיין בעלון לרופא כפי שאושר על ידי משרד הבריאות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה