השוואת יעילות של Metoprolol מול Amiodarone במניעת פרפור פרוזדורים לאחר ניתוחי לב (מתוך Ann Intern Med)

מאת ד”ר אולה קראסיק

מחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון Ann Intern Med בדק את היעילות של Metoprolol (לופרסור) מול Amiodarone במניעת פרפור פרוזדורים לאחר ניתוחי לב. תוצאות המחקר לא הראו הבדלים בהארעות הפרפור בין שתי קבוצות הטיפול, אם כי התוצאות לא ענו על הגדרת השוויון בתחילת המחקר.

מטרת המחקר הייתה השוואת היעילות של שתי התרופות. אמנם Metoprolol היא תרופת קו ראשון ואילו Amiodarone היא קו שני להורדת הסיכוי לפרפור פרוזדורים לאחר ניתוחי לב, רופאים רבים משתמשים ב-Amiodarone כתרופה הראשונה. המחקר היה מסוג מחקר פרוספקטיבי מבוקר בתוית פתוחה (open-label).

במחקר השתתפו 316 מטופלים שעברו ניתוחי לב ב-3 מרכזים בפינלנד. קריטריונים להכללה כללו יציבות המודינמית, חולים לא מונשמים, והעדר פרפור פרוזדורים ב-24 השעות הראשונות לאחר הניתוח. החולים שוייכו באופן רנדומלי לאחת משתי זרועות עירוי מתמשך של Metoprolol או של Amiodarone , החל מ-15-21 שעות לאחר הניתוח ובמשך 48 שעות. נקודת הסיום הראשונית הוגדרה כארוע הראשון של פרפור פרזדורים או סיום העירוי לאחר 48 שעות. שוויון הוגדר כהבדל של פחות מ-5% בשני הכיוונים.

תוצאות: שיעורי פרפור הפרוזדורים היו דומים בשתי הקבוצות 23.9% (38 מתוך 159) בקבוצה שטופלה ב-Metoprolol מול 24.8% (38 מתוך 157) בקבוצה שטופלה ב-Amiodarone (P=0.85 ). ברם, רווח בר-סמך (CI ) של 90% היה רחב וחרג מההגדרה ההתחלתית של 5% בשני הכיוונים – ( -0.9% ) 90% CI (-8.9%)-(7.0%) . על כן, לא ניתן היה להגדיר שוויון בין שני הטיפולים.

החוקרים הסיקו כי יש צורך במחקרים גדולים יותר על מנת לקבוע האם שני הטיפולים שווים.

Ann Intern Med, 2010, 153(11)

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה